irrelevanser

Det besværlige møtet i døren

Posted in Uncategorized by Jarle Petterson on 4. juni 2005

Vi møtes der ofte, jeg og meg selv. I døren. Med dype røtter i journalistikken, er det ikke fritt for at man føler seg en smule tilsmusset som informatør. Jeg har nettopp satt et nytt kundemagasin i distribusjon, for det er ingen tvil om at det er et kundemagasin det er. Likevel ramler det inn abonnementsforespørsler i ett, sammen med pressemeldinger fra konkurrerende virksomheter. Akkurat det tar jeg som bevis for at jeg har lykkes med målsettingen om å la bladet fremstå som et fullverdig journalistisk produkt. Men derfra til faktisk å hevde det uhildet og objektivt, se det er kanskje en dagsmarsj eller to.

Der informatøren i meg frydes, vemmes journalisten – og svært ofte omvendt. En fornøyelig dobbeltrolle, dette. Der jeg lykkes som informatør, mislykkes journalisten og, igjen, omvendt. Hvordan det er å leve i en damned if I do, damned if I don’t-rolle som dette? Bemerkelsesverdig enkelt, sant å si. Men det skyldes nok min tvers gjennom skruppelløse tilnærming til problemstillingen.

Da er det kan hende verre stilt i dagspressen, som for tiden er under kryssild for mistanke om tekstreklame knyttet til egne, kommersielle satsninger. En diskusjon jeg har hatt den tvilsomme glede å følge i journalistenes eget nettforum. Spørsmålet er naturligvis om VG og VG Nett evner å behandle Vektklubb.no like kritisk som andre aktører.

Døm selv, men ta gjerne tekstreklameplakaten til hjelp.

Som den skruppelløse kommunikatør jeg engang er, om jeg kan få bruke den sammenfattende betegnelsen, skal jeg la være å kommentere problemstillingen. Vi nøyer oss med å fastslå at schizofrenien er langt fremskreden. Hvilket minner om følgende gullkorn:

Why is it when we talk to God, we’re praying – but when God talks to us, we’re schizophrenic?

Ekspertisen strides for øvrig om hvorvidt sitatet kan tilskrives Lily Tomlin eller Thomas Szasz. Jeg tipper ærlig talt sistnevnte.

KATEGORI: Media

Comments Off on Det besværlige møtet i døren

