irrelevanser

Dagens ufrivillige bidrag til sementeringen av Vinderen-myten (¿Que?)

Posted in Uncategorized by Jarle Petterson on 21. juni 2005

På vei til ICA-butikken på Vinderen i ettermiddag, ble vi grepet av et overrumplende anfall av latskap idet vi passerte Jeppe. Utsiktene til pizza i Jeppehaven fremfor kokkelering på kjøkkenet på en godværsdag, lot seg simpelthen ikke neglisjere. Pizza it is, then.

Det var slett ikke meningen å henfalle til den slags banaliteter her nå, men banaliteter av et annet, kanskje vel så interessant slag – skjønt banaliteter like fullt.

Idet servitøren satte pizzaen på bordet, registrerte vi at gjestene ved nabobordet stirret på vår lille datters rygg. Hun er to år, og hadde en lett jakke utenpå den tynne toppen, siden vinden begynte å tilta mot kveldingen. Det var da jeg kom til å huske logoen på Helene* harefrøkens rygg, med de fire bokstavene DKNY (en gave fra bestemor, vi ville aldri selv ha gitt oss i kast med så formastelige innkjøp).

Gjestene ved nabobordet var åpenbart oppildnet ved synet, som man kan forvente på Vinderen, antar jeg, noe jeg også lattermildt, men lavmælt, meddelte min datters mor.

Det var først et minutt eller to senere det slo meg at våre naboer kan ha gjort seg lignende betraktninger. For alt hva jeg vet, kan de ha tatt oss for nyrike strivers, som fyller avkommets garderobe med designerklær, i hvileløs higen etter nabolagets anerkjennelse. Men nei, etter naboenes apparisjon å dømme, snakker vi bifallende oppmerksomhet.

Jeg vet ærlig talt ikke hvilken av delene som er mest nedslående.

*Og nei, navnet er ikke Helene, men en harefrøken, det er hun.

KATEGORI: Betraktninger

Comments Off on Dagens ufrivillige bidrag til sementeringen av Vinderen-myten (¿Que?)

