irrelevanser

Lysglimt i messinghelvetet

Posted in Uncategorized by Jarle Petterson on 24. juni 2005

Å bevege seg i Oslo sentrum denne helgen, kan vise seg å bli noe av en prøvelse for de av oss som mangler grunnleggende forståelse for janitsjarmusikk. Jeg regner meg blant dem, og opplevde helvete på jord på distansen Nationaltheatret – Kirkeristen, da jeg skulle innom kontoret en tur i ettermiddag. Byen er vertskap for årets NM i korpsmusikk, nemlig, til ergrelse for de aller fleste, skulle jeg mene.

Man kan saktens spørre seg hvorfor ikke slikt noe avholdes på slagghaugene rundt Røros’ fordums gruver eller lignende, men jeg frykter at svaret vil bli av det indignerte slaget.

Ikke dermed sagt at lyspunktene glimret helt med sitt fravær under dagens promenade. For eksempel ble jeg den utsøkte glede til del å overvære et ukrainsk (eller noe slikt) balalaikaorkester fremføre Bill Haleys Rock around the clock, like før jeg nådde kontoret. Og så på balalaika da, De. At ingen har tenkt på det før. En oase i et hav en ørken av messingblåsende unger i alle aldre, det var det iallfall.

Seks-syv tomler i været for våre ukrainske(?) venner.

KATEGORI: Populærkultur

Kommentarer er skrudd av for Lysglimt i messinghelvetet

