irrelevanser

Ceci n’est pas une giraffe

Posted in Uncategorized by Jarle Petterson on 25. juni 2005

Språket er en trøbbelsom historie når man er to (år), og ordene så kompliserte, men for resten av oss gir det seg stundom fornøyelige utslag.

For eksempel er vår lille toåring fast bestemt på at de flekkede dyrene med lang hals heter Chivas. Skjønt bare moro er det likevel ikke. Folk later til å tro at betegnelsen er noe av et pettersonsk household name. Til deres orientering tilføyes at man finner Chivas Regal sterkt overvurdert – blant ikke-kjennere, vel å merke. Misforstå meg endelig rett; her hoveres ikke. Jeg levde selv i villfarelsen inntil jeg ble gammel nok til å røre den slags.

Under enhver omstendighet er det på tide å ta en alvorsprat med vår lille datter, om dyrene i Afrika og alt de har å gjøre. Biene og blomstene får vente.

MALAPROPOS:
Hva la pipe betreffer, som altså likevel ikke er en pipe, sier jeg med den franske pipeprodusenten Jeantet – jeg vet ikke om de lenger fins (kanskje ble de slukt av Saint Claude eller Chacom), men de laget utmerkede bruyère-piper:

Fumez moins, fumez mieux. Fumez la pipe.


Det ble skrekkelig frankofilt, dette, men hva hadde du ventet av en med (en sågar piperøkende) Jacques Tati som “avatar”? På den annen side var Magritte granngivelig belgier, Chivas skotsk, og giraffene like så – skal man tro min datter.

Digresjoner? Aldri hørt om.

KATEGORI: Språk

Kommentarer er skrudd av for Ceci n’est pas une giraffe

