irrelevanser

Preconceptionally yours

Posted in Uncategorized by Jarle Petterson on 6. juli 2005

Vi har alle våre fordommer, og gudene skal vite at jeg selv er tildelt en passende kvote, men stort sett, stort sett, er de mest egnet til å påkalle smilet. Det skjedde iallfall meg, da jeg skulle kvittere for kredittkortbelastning i en taxi i går ettermiddag. Sjåføren var muslim, og stirret vantro på min venstrehånd, som signerte regningen med hans penn.

”Du er kjevhendt,” var alt han evnet å stotre frem, etterfulgt av ”Jeg er muslim. Vi bruker bare høyrehånden”.

Men bevares, han var altså en usedvanlig sympatisk sjåfør, den vantro muslimen, som fortjente hver bidige tipskrone. Skjønt skal rett først være rett, var vel strengt tatt jeg den vantro – teologisk betraktet. Alt etter ståsted, naturligvis. I så måte anser man seg middelhavsfarende.

Tro er i det hele tatt en pussig innretning. Nå som det er valgår og allting, kommer man ikke utenom å ofre de folkevalgte en tanke dann og vann. Min siste av slaget utgjorde et absurd tablå, hentet fra KrF-gjemmenes absolutt dunkleste kroker.

Noen har foreslått ”Fantomet er hard mot de homofile” som en ytterst uoffisiell valgkamp-slogan. Slikt fremtvinger meget fnisen i frelste kretser, dog kan hende på sviktende grunnlag.. Jeg har få problemer med å forestille meg Kjell Magnes forsøksvis karslige latter i slike settinger. Om han fullt ut ville ha forstått omfanget av slagordet, er derimot noe usikkert. Det som derimot er sikkert, er at slagordet ville bli møtt av unisone ”Yeeez, puhleeeease!” fra homofilt hold. Miljøvernministeren ville nok også ha ant slagordets fulle utstrekning, uten at jeg dermed tror han ville våge å gi det til kjenne.

Tro meg; jeg er så fordomsfull at jeg praktisk talt vemmes.

CITATION DU JOUR:

I am free of all prejudice. I hate everyone equally.
(W.C. Fields, 1880 – 1946)

KATEGORI: Betraktninger

3 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Andreas said, on 6. juli 2005 at 8:52 pm

    Hareide er da inderlig ikke homofil.

    Dame kanskje.
    Men ikke homofil.

    🙂

  2. Jarle Petterson said, on 6. juli 2005 at 10:16 pm

    Nøyaltig hvor inderlig homofilien hans – eller fraværet av den – egentlig er, skal jeg ikke ha uttalt meg om. Men vi får vel ta gutten på ordet når han bedyrer sin absolutte afili (kan man kalle det det når dragningen mot noe(n) som helst synes ikke-eksisterende?).

    Så skulle det også bare mangle; visse innrømmelser påstås å utgjøre politisk harakiri der omkring.

    Nå håper jeg bare ingen biller seg inn at jeg anser legninger relevant for noe som helst – ut over de såkalt mellommenneskelige relasjonene. Det var hovedsakelig settingen jeg fant umåtelig. En imaginær setting, ja vel, men lell. Jeg mener, partiet besitter utvilsomt en aparte form for humor, og Hareides skjelmske forståelse for nyss nevnte implikasjoner… Det ble simpelthen for mye for meg. Følgelig bør jeg holde snavla ettertrykkelig om aparte humor.

    Men jo, han er unektelig mer ladylike enn eksempelvis Valgerd. Then again; who isn’t?

  3. Jarle Petterson said, on 6. juli 2005 at 10:18 pm

    ”Komisk”. ”[…] umåtelig komisk”. For det som måtte ha oppdaget den avstumpede setningen oppi lia her.


Kommentarer er stengt.

