irrelevanser

Et spørsmål om form – og alder

Posted in Uncategorized by Jarle Petterson on 17. juli 2005

Jeg antar jeg skylder Dem en forklaring, i og med overgangen fra dus til dis tiltaleform. Jeg vet ikke helt, men tror det har sammenheng med at vi i våre dager er kommet hverandre litt vel tett innpå livet. Jeg begynner å bli en gammel mann. Da jeg gikk i barneskolen, skulle lærerinnen tiltales som frøken, enda hun visselig var en frue, så pass hadde vi brakt på det rene (forgiftet med Finn, Finn, fiskepinn, tror jeg). Vi hadde sågar skole på lørdagen i førstningen, og Per Borten var statsminister (hva gir De meg?).

Traff man voksne, var samtaleformen enveis dis, og ble innledet med et bukk ved introduksjon. Kort i nakken var man også. Jeg stopper meg selv her, før det utarter, men poenget er dette:

Man er gammel, og ser liten grunn til å skjule det bak en sjargong som indikerer annet. Dessforuten kjenner jeg Dem ikke, noe De (og i så fall du) får tilgi meg, om tilfellet er et annet.

2 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Anders said, on 17. juli 2005 at 3:51 pm

    Jeg synes disformen gir en egen snert, eller klasse om De vil. Er vel av en noe yngre generasjon enn Dem, så dis fra min side begrenses til kommentarfeltet Deres.

    Forøvrig vil jeg skryte litt av Differendum-bloggen. Ord som snert og klasse (samt en god porsjon humor) er helt på sin plass igjen. Det er godt å lese noe som får toppetasjen i gang, og det klarer De utmerket!

    Godt jobbet!!

  2. Jarle Petterson said, on 18. juli 2005 at 7:52 pm

    You’re only too kind, som de så smukt uttrykker det utomskjærs. Men når alt kommer til alt, forblir tiltaleformer staffasje, men av et slag jeg syns det er på tide å gjenopplive en smule i vår intimifiserte hverdag.

    Selv takk for interessant lese, Anders. Og ja; De har sikkert helt og aldeles rett hva generasjonskløft betreffer. Eldstepoden, med det klingende navnet Anders, for øvrig, fyller hvert øyelokk 17, noe som i sin tur medvirker til at opphavet umulig kan være mye til ungfole.

    Keep them posts coming, forresten. TINE kunne behøve en på tygga nå og da. Det ergrer meg ikke, men forundrer meg at de ikke brukte reklamekronasjen på en bredt anlagt botsgang i kjølvannet av vinterens krise. Et tiltak som i alle fall ville fått denne bloggeren til å trykke dem til sitt bryst. Nåja, vi kan strengt tatt styre oss for fjøslukten, men De skjønner hva jeg mener?


Kommentarer er stengt.

