irrelevanser

Vinning den største synd

Posted in Uncategorized by Jarle Petterson on 12. oktober 2005

Opptatt som jeg var, med ganske andre gjøremål, var det med et halvt øre kun jeg registrerte noe på nyhetene om protester mot Erik Fallo-dommen, som noen åpenbart mener er for mild, blant annet fordi forbrytelsen ble begått i vinnings hensikt.

Jeg kan saktens si meg enig i at straffen er i mildeste laget, men kan vi uten videre kjøpe argumentet ovenfor?

Vi har tradisjon for å slå hardere ned på forbrytelser begått for egen vinnings skyld, men alternativet er da verre. Nei, her siktes ikke til crimes passionel, som med rette bør dømmes mildere, men til forbrytelser begått i den hensikt å oppnå en pervers eller sadistisk nytelse av å påføre andre vondt. Men nei, vinnings hensikt troner stadig på toppen av dødssynder.

Nå har jeg ikke tenkt å mene noe som helst om saken. Små observasjoner forblir ens fremste anliggende. Dette kunne jeg ha googlet meg frem til, men bekvemmelighetshensyn forbyr meg. Derfor; er det noen der ute som vet hvordan problemstillingen håndteres i land der inntekt (også – eller kanskje først og fremst – legal) ikke forbindes med så stor skam som hos her oss?

Skjønt som man roper i skogen…

KATEGORI: Betraktninger

Comments Off on Vinning den største synd

