irrelevanser

Berettiget anonymitet?

Posted in Uncategorized by Jarle Petterson on 8. desember 2005

De siste dagene har diskusjonen gått høyt i vår hjemlige, og akk så forsvinnende lille, bloggeverden – om anonym blogging. Siden jeg ikke annonserer egen bloggs eksistens, og den dermed ikke har lesere, kan man saktens spørre seg om poenget ved å elaborere over emnet her, men det fungerer fint som strukturering av egne resonnementer. Så da så.

Etter mine begreper er det i utgangspunktet (det vil si: til man får tenkt seg en smule om) helt uproblematisk å uttrykke seg anonymt på nett. Sant å si finner jeg tanken på å agere ansvarsløs bajas – uten tanke for familie, venner, kolleger og overordnede – riktig besnærende. Likevel har jeg valgt å betakke meg.

Blant de som forfekter anonym blogging, brukes just hensynet til familie, venner, kolleger og overordnede som ankepunkt, samtidig som det fremholdes at ”jeg står likevel inne for det jeg skriver”.

Mon det.

Dersom det er slik at en av de nevnte instansene ville finne det problematisk at jeg delte kontroversielle, for ikke å nevne kompromitterende, synspunkter, begivenheter eller erfaringer med omverdenen, er det stor sannsynlighet for at jeg ville ha gått for den anonyme varianten – dersom jeg altså hadde funnet det maktpåliggende å bedrive slikt.

Om behovet for å publisere for ens arbeidsgiver uakseptable ytringer var så sterkt, ville jeg, som en konsekvens derav, ikke kunne innestå for ytringene. Enten det eller så ville jeg ikke kunne innestå for eget arbeidssted. Fuglene vet hva som er minst redelig, men å hevde at man ”står inne for” noe som helst, er en pen munnfull.

KATEGORI: Blogging

3 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Anonymous said, on 9. desember 2005 at 10:33 am

    Du kunne like gjerne sagt i klartekst, med en bitteliten sår knekk i tastingen: For guds skyld, at jeg ikke har særlig mange kommentarer skyldes at jeg ikke reklamerer for denne bloggen.

  2. Jarle Petterson said, on 9. desember 2005 at 10:47 am

    Hohum… Nå var det vel strengt tatt ikke det bloggposten min handler om. Innledningen er snarere en forklaring til de som undres hvorfor jeg overhodet gjør meg umaken. Fravær av lesere er tross alt mitt eget valg, ettersom jeg foretrekker ikke å annonsere bloggen på Imperfektum, Bloggrevyen, og hva de nå heter, alle disse bloggekompilasjonene der ute. Skulle dét derimot ha resultert i manglende besøk, kan det kanskje tenkes at jeg ville ha hengt en smule med nebbet, men hvet De va…

  3. Jarle Petterson said, on 10. desember 2005 at 8:45 am

    En liten tilføyelse til Dem, Anonymous: Jeg kan ikke se at De gjør Dem umaken å kommentere selve innholdet i bloggposten min, men ser nå at De, med eller uten vitende, underskriver min fremste innsigelse mot anonymitet. Under alle omstendigheter er kommentarer velkomne – innen rimelighetens grenser. Mange slags takk, derfor.


Kommentarer er stengt.

