irrelevanser

En privat julenøtt

Posted in Uncategorized by Jarle Petterson on 17. desember 2005

Hva heter ”spisebord” på nynorsk? Noen som vet? Tilgi at spørsmålet gjør meg lettere lattermild. Ja, for De forstår nok hvorfor.

Hvorom alt og intet, er jeg forgiftet med et nynorskforkjempende fruentimmer, som ovenikjøpet har redigert et nettsted for nynorskungdom. Jeg konsulterte henne nyss, men konepone ble altså – som rimelig er – svar skyldig.

Man er med andre ord henvist til de kunnskapsrike bloggeskarer. Opplys meg, s’il vous plait.

KATEGORI: Innfall

10 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Saccarina said, on 17. desember 2005 at 8:51 pm

    Om man skal være litt snill, så kan dette plutselige frekvensfallet like gjerne skyldes fatigue eller posttraumatisk stressyndrom etter påkjenningen med avstemning, og påfølgende massepsykose.

  2. Saccarina said, on 18. desember 2005 at 7:28 am

    Hm? Av en eller annen grunn havnet kommentaren på feil plass. Den skal selvfølgelig være til forrige post du skrev.

  3. Blåblogg said, on 18. desember 2005 at 10:57 am

    Undertegnede er ingenlunde noe orakel hva nynorsk angår, men jeg mener det er etebenk

  4. Jarle Petterson said, on 18. desember 2005 at 10:59 am

    Hei, Saccarina. Egentlig tror jeg det ante meg. At kommentaren var myntet på den andre posten, mener jeg. Og i bunn og grunn er det nå ikke så farlig.

    Jeg ser hva De mener – om material- og mentaltretthet, altså – og jeg forstår dem jo så vel, disse maratonbloggerne, som frenetisk postet om dette og hint da konkurransen spisset seg til. Det kan umulig ha vært rare reservene tilbake etter slike stunts, om motivasjonen hadde aldri så lite med selve konkurranseelementet å bestille. Selvfølgelig hadde den ikke det.

    Men altså, nå skal jeg ikke sitte på min kjepphøye hest og fordømme individer for en kvalitet det egentlig er altfor lite av der ute; selve konkurranseånden, mener jeg. Tross alt tør det være opplest og vedtatt at janteloven har et lovlig sterkt grep på oss, og det er befriende å se mennesker som trosser den.

    For egen del må jeg bare vedgå at de kompetitive egenskapene er der, men ved minste tegn til implisert heder og ære, kveles alle impulser til engang å melde seg på. En egenskap jeg frykter at min lille toåring har arvet. Hun er fryktelig flink til å tegne, men ved det minste tegn til ros, utraderer hun streksenspor hele kunstverket. Forferdelige saker, det der.

    Va kan det hvære, doktor? Er det mine destruktive, non-kompetitive vibber, som rubber off, så å si? Nok sagt.

    De får virkelig tilgi alle digresjonene, Saccarina. De står i kø. Tusen takk for interessante betraktninger. Jeg skal nok vite å kvittere med en gjenvisitt – og tilhørende kommentar. Helg med måte.

  5. Jarle Petterson said, on 18. desember 2005 at 11:09 am

    Halloisenfloisen på Dem, Blåblogg. Jeg må nesten gi Dem rett der. Tross alt er ”spisebord” et sammenstilt ord, bestående av modulene spise (nynorsk: ete) og bord (nynorsk: bord). Quad erat demonstrandum: Etebord.

    Men benker sitter man da på, Blåblogg? Mener De å inseminere at nynorsktalende sitter på og spiser av en og samme flate? Dette var spennende nyheter, som forklarer en hel del. Jeg vet ikke hva, men noe, tror jeg nesten helt sikkert.

    Mange slags takk for et spennende innspill. Jeg svinger innom og legger igjen et og annet hos Dem, ved første og beste høve. En fremifrå helg til Dem med.

  6. Blåblogg said, on 18. desember 2005 at 3:41 pm

    Jeg skal vokte meg vel for å insinuere noe som helst om nynorskfolkets horisontale spisevaner, da jeg har lagt meg ut med dem før og det frister ei til gjentagelse.

    Jeg vil videre slå et slag for etebenk, for benker er noe mer enn noe man sitter på, jfr kjøkkenbenk og arbeidsbenk, og det er vel de færreste som lager mat i sittende stilling.

    Jeg er enig i at etebord er det mest logiske, men etter noen overfladiske sonderinger i nynorskmiljøet var det flere som mente at etebenk var det riktige.

    Ikke vet jeg, men et spennende ord var det jo.

    Takker også for storfint besøk og kommentar i min blogg.

  7. HvaHunSa said, on 20. desember 2005 at 8:56 pm

    Tusen takk for ordene.
    De slo litt bena under meg sånn med en gang, men så ble de en kilde til inspirasjon.
    Jeg aner jo ikke hva jeg holder på med, ordene bare kommer, og da blir slik tilbakemelding svært verdifull.

  8. Jarle Petterson said, on 23. desember 2005 at 12:12 am

    Jeg skal fortelle Dem en sak, HvaHunSa: Det er befriende å lese blogger av mennesker som ikke anser det sitt livs misjon å polemisere alt og intet halvt i hjel. Og det enda jeg selv erkjenner tendensen til å begi meg ut på dypt og polemisk vann.

  9. Malin a.k.a. Boop said, on 26. desember 2005 at 8:00 pm

    Hei, mann!

    Ble jeg svar skyldig? Det kan jeg ikke huske. Jeg husker at jeg himlet med et øye, og at jeg egentlig ikke så noe poeng i å rote meg inn i en nynorskdiskusjon med deg – spesielt siden jeg alltid vinner de diskusjonene.

    Men siden du har trukket dette ut på den vide webben, så er det tydelig at du er desperat etter et svar. Kanskje er det håp for deg også?

    Det heter verken spisebord eller etebenk, men ganske enkelt «kjøkenbord». Skulle spisebordet stå i stuen eller andre steder, slik at det ikke passer seg med «kjøkenbord», kan du gjerne bruke ordet «matbord» også.

    Håper du får tilbake nattesøvnen nå.

  10. Jarle Petterson said, on 26. desember 2005 at 8:35 pm

    Du er så søt når du himler med det ene øyet, koningsponings. Der har mange litt av hvert å lære.

    Tusen takk for svaret, forresten. Det er en vidunderlig kommunikasjonsform, dette. Tærer ikke på stemmebåndene overhodet.

    Og ja, nu kan jeg atter sove min uskyldsrene.


Kommentarer er stengt.

