irrelevanser

Vi er nok fortsatt en fiskernasjon

Posted in Uncategorized by Jarle Petterson on 5. januar 2006

Så er det endelig kvantifisert. En undersøkelse Kunnskapsdepartementet har fått utført blant vitenskapelige medarbeidere ved norske høyskoler og universiteter, viser nemlig at hele 60 prosent av dem mener at ”Norge er et samfunn med sterke innslag av antiintellektualisme” (kun 2,6 prosent av respondentene sa seg sterkt uenig i påstanden).

Hele 46,8 prosent av de spurte mener at akademiske yrker ikke nyter høy anseelse her til lands. Til avisen Vårt Land sier Janne Haaland Matlary dette om forakten for boklig lærdom (selv sogner hun vel strengt tatt til menigheten som nærer forakt for alle uten utdannelse, ved nærmere ettertanke):

– 1,7 millioner leser Se og Hør, et totalt antiintellektuelt medium. Tabloidene er et hakk høyere opp, men Norge har færre seriøse avisalternativer enn våre naboer. Med massemedienes eierstruktur og markedstilpasning forsvinner det saklige i det konflikt- og personfokuserte.

Her skal tilføyes at vi vel strengt tatt ikke har ”seriøse” aviser overhodet, men det er en annen skål.

Siden jeg ikke riktig vet hvordan det ligger an i det øvrige Europa, skal jeg ikke ha sagt om dette er så forbasket unikt for Norge, men mavefølelsen sier meg at det er noe her…

4 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Softtag said, on 6. januar 2006 at 1:12 pm

    Jeg føler det samme. Bruker aldri hue.

    Softtag

  2. Jarle Petterson said, on 7. januar 2006 at 9:46 am

    Her er jeg helt på linje med Dem, Softtag. Skjønt aldri? I ny og ne har det da sine fortrinn, men jeg forbeholder altså hodet for logiske utfordringer, så som betjening av komfyr m.v.

    En enestående helg til Dem.

    P.S. Jeg kan sykle uten hode.

  3. Saccarina said, on 9. januar 2006 at 12:21 pm

    Så lenge verdi blir målt i penger og de fleste akademiske yrker er underbetalte i forhold til andre som ikke krever utdanning vil det nok fortsette å være slik.

    Om dette er enestående i Europa? Forhåpentligvis.

  4. Jarle Petterson said, on 9. januar 2006 at 8:23 pm

    All denne nyrikdommen er nok sterkt medvirkende, Saccarina. Så mange self-mades som vi har fått over de par siste tiårene, er det egentlig ikke til å undres at det er blitt sånn. Men samtidig ligger det nok en dypt rotfestet husmannsånd og lurer nedi der, som i alle fall jeg tror har bidratt. Hvor ellers enn just oppi her kunne Holberg ha gjort slik suksess med Erasmus-gutten?

    Og jeg mener… Hvis det er slik at et kongehus skal representere det ypperste av det ypperste et land har å oppbringe, målt i status, om intet annet, må jeg jo si at vi har en interessant målestokk her omkring for tiden.


Kommentarer er stengt.

