irrelevanser

Bloggetørke ga ny avis

Posted in Blogging, Media by Jarle Petterson on 9. februar 2006

Jeg har visst ikke vært noen flink blogger i det siste. Det har sine årsaker. Jeg har nemlig brukt tiden på å lage en flunkende ny ”nettavis” i stedet. Når jeg bruker anførselstegn, er det fordi jeg ikke har anvendt journalistiske metoder, i tradisjonell forstand. Tvert om er tiden gått med til å tråle verdensveven etter nevneverdige nyheter. Altså ingen kjendissaker, ingen sportsartikler – og slett ingenting om nyheter i ”nuet” (ulykker, kriminelle handlinger og sådant mer). Her står årsak og virkning i høysetet, sammen med en solid slump kultur – og et hav av kommentarartikler. Et eldorado for bloggere, med andre ord.

Nettstedet heter Depesjer (don’t ask), og blir oppdatert daglig, med nyheter fra de fremste kildene ute og hjemme, og med én daglig toppsak, forfattet av oss selv, hvilket vil si meg eller en av mine medsammensvorne. Jeg har vært så heldig å få med meg noen skrivekyndige og meningsbærende på laget, deriblant Civita (både Manifest, LibLab og MandagMorgen er for øvrig invitert), som vil fylle på med hjernemat på daglig basis, med rom for meningsbrytning og refleksjon. Hjelpere fra bloggeby har jeg jammen meg også fått – nærmere bestemt Øyvind Strømmen, som vil bidra med innspill fra hjertet av det europeiske imperiet, så å si.

Jeg tror dette kan bli stor moro. Men så spørs det nå da, om folk flest er av samme oppfatning.

Linke til?
Jeg ville bli overstrømmende lykkelig om De som blogger kunne tenke Dem å peke til Depesjer fra Deres blogg, kanskje til og med skrive noen linjer om Deres syn på forehavendet? Til det siste fins en pressemelding, som kan hjelpe et stykke på vei. Hjelp til linking fins her.

Så De skjønner, det er en grunn til at jeg har vært så distant i det siste. En ting til; som den blogger jeg er, bruker jeg naturligvis et bloggeverktøy til vedlikehold at det nye nettstedet; WordPress, som later til å bli stadig bedre.

10 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Marion said, on 10. februar 2006 at 8:13 am

    Dette ser lovende ut. Filtrér reklamen også nå, så det første som møter meg ikke er puppedamer med sløyfe på….. 🙂

    Lykke til!

  2. Jarle Petterson said, on 10. februar 2006 at 8:39 am

    Jeg er i bunn og grunn enig med Dem, Marion, men siden kostnader må dekkes, uten å sveive i gang betaltjenester, ser jeg på stående fot ingen andre utveier.

    Tusen takk for gode ord!

  3. Marion said, on 10. februar 2006 at 8:41 am

    Vel, vel. Noe må man altså ofre 🙂 Jeg har sendt pressemeldingen ut på mail i mitt private nettverk og lagt Depesjer til på morgenkaffelista. Stå på!

  4. i1277 said, on 10. februar 2006 at 11:43 am

    Fint initiativ! F.eks det å kunne få det som skrives om arkitektur ferdig filtrert – utmerket.

    Så mine kommentarer må ses på som forsøksvis konsktruktive, snarere enn surmagede. Mine innsigelser går mer på selve presentasjonen, en slik side har nemlig mye å tjene på å framstå som lite støyende også når det gjelder det visuelle.

    Er det nødvendig med den lille globusen og mailen under hver eneste sak? Navnet på den som har postet saken, og en link til informasjon om vedkommende, holder. Gradient-bakgrunnen på datoen forstyrrer mer enn den pynter.

    Er det plassbesparelse som ligger til grunn for beslutningen om å ikke inkludere artiklenes opprinnelige titler? Jeg kunne uansett tenke meg en tydeligere link til selve kilden (gjerne i den uthevde overskriften)., framfor å med skjelvende hender navigere etter den vesle «mer»-knappen.

    Kanskje det burde kommet bedre fram at all tekst (såvidt jeg kan se) er sitert fra kilden, og ikke skrevet av dere i redaksjonen.

    En «hva er dette»-link på siden hadde heller ikke vært dumt.

    Til slutt: For virkelig å danse jenka med tidsspøkelset bør dere tilby feeds ikke bare for «alt» som nå, men for hver enkelt kategori. Dette er jo også en form for filtrering.

  5. Jarle Petterson said, on 10. februar 2006 at 2:08 pm

    Marion: Tusen takk for hjelpen med å spre det glade budskapet. Når det kommer til annonsene, inngår siten i et annonsenettverk, hvis profil jeg håper vi får anledning til å påvirke. I det minste når det kommer til annonser vist på egen site. Jeg krysser fingrene.

    i1277: Tusen takk for konstruktiv kritikk og oppmuntrende ord. Jeg tror min santen jeg er enig i det meste. Men nå ser jeg at De har supplert med noen ekstra momenter i egen blogg. Jeg skal nok vite å besvare dem der – når jeg bare får bena nedpå litt her.

    I mellomtiden: En feiende flott innledning på helgen til dere begge.

  6. Saccarina said, on 10. februar 2006 at 5:56 pm

    Jeg liker det. Jeg har håpet på noe som kan være en slags norsk utgave av aldaily, og dette er ikke noe dårlig forsøk. Men jeg må si meg enig med i1277 i at det hadde vært kjekt å få stoffet delt inn i kategorier. Uansett: Gratulerer! Jeg har lagt inn en link fra siden min.

  7. Jarle Petterson said, on 11. februar 2006 at 12:01 pm

    Tusen millioner for de hyggelige ordene, Saccarina. Og ja; for lenken De har dandert i det storfine selskapet i høyrestolpen Deres. Det er rent så man rødmer, kan fortelle.

    Som jeg skrev i kommentar til i1277s egen bloggpost om saken, er det mange endringer i gjerdet (sorry), og jeg tror vi beveger oss i riktig retning. Men det fins en temainndeling der inne. De finner den litt ned i høyrestolpen. Her er den om billedkunst, for eksempel.

    Jeg begynner så smått å innse at jeg kan ha tatt meg vann i hodet her, men vi får tillempe ambisjonsnivået etter kapasiteten, tenker jeg.

    Det er en ære å bli belinket, iallfall. Tusen takk!

  8. Saccarina said, on 14. februar 2006 at 6:18 pm

    Jeg må si jeg at jeg er minst dobbelt så beæret av å få et innlegg belinket i depesjer. Det er fare for at jeg kan begynne å føle meg litt journalistisk, og det ville ikke være bra. Takk likevel!

  9. alliene said, on 19. februar 2006 at 11:49 am

    Linken er på plass! Ser veldig bra ut.

  10. Jarle Petterson said, on 22. februar 2006 at 10:10 am

    Saccarina: Å, De vet: Finner vi noe bra uti der, linker vi streksenspor. Så vidt jeg husker, har det visst vederfaret Dem mer enn én gang, og etter kvaliteten på skribleriene å dømme, blir det neppe den siste. Tusen takk for spennende utspill.

    Allienne: Jeg er Dem stor takk skyldig. Som et dugnadsbasert nettfenomen er vi henvist til geriljamarkedsføring, og der er hver bidige lenke gull verdt. Jeg tror vi er kommet brukbart i gang, etter endel flikking hist og her, men ennå gjenstår mye spennende funksjonalitet der inne, så følg med.


Kommentarer er stengt.

