irrelevanser

VG-bloggene alt annet enn blogger

Posted in Blogging, Media by Jarle Petterson on 23. mars 2006

Vi kjenner alle festtalene, om blogger som korrektiv og supplement til mainstream-mediene. La meg komme tilbake til akkurat det, men hvis nå det er hva som definerer en blogg, er ikke VG-bloggene blogger.

Ved en tilfeldighet ble jeg gjort oppmerksom på at VG-bloggen Vox Populi er utsatt for sensur fra VG Netts moderatorer. Jaha, så man har moderatorer på VG Blogg. Blogg? Korrektiv? Supplement?

Vi snakker altså ikke om blogger, Torry Pedersen. Her er det noen som behøver å gå i seg selv. Er VG-huset bare in it for the hype – og for trafikken? Naturligvis. Det ville være naivt å tro noe annet, men legg all lovprisning om ytringsfrihet på hyllen, Pedersen.

Jeg er fullt på det rene med redaktøransvaret, men hvorfor definere bloggene som integrert bestanddel i det redaksjonelle produktet? Hvorfor ikke agere web-host? Først da kan VG Nett påberope seg blogg-betegnelsen – og rollen som forsvarere av det frie ord.

Så til mainstream media. Bloggere har en tendens til å benevne den etablerte pressen så, men kvantifiserer vi litt, må vel snarere bloggene selv kvalifisere best for betegnelsen midtstrøms – eller er det noe her jeg ikke har fått med meg? Få ”medier” speiler dessuten folkedypet slik bloggene gjør det. Jeg tenker vi snur litt på flisen, piker og gutter. Bloggene er mainstream.

Og VG-bloggene er ikke blogger.

3 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Vox populi said, on 23. mars 2006 at 10:10 pm

    Hei Jarle. Jeg velger inntil det motsatte er bevist, å tro at det skjedde en teknisk feil selv om jeg fikk melding fra moderator om at bloggen var slettet. Den foreløbige tilbakemeldingen fra moderator tyder på det, men sikker kan man ikke være.

    Jeg takker imidlertid for støtten. Det varmer et bloggerhjerte.

    Du kan jo lese bloggen her: http://www.vgb.no/2176/perma/44903/

    Tror ikke du finner mye kontroversielt, om da ikke VG finner for lite konflikt her.

  2. Rambukk said, on 24. mars 2006 at 9:23 am

    Uansett årsak er det beklagelig at du mistet innlegget ditt.

    Skulle det, mot formodnning, vise seg at VGB praktiserer sensur, ville det være oppsiktsvekkende.

    Det forhold at innlegget angivelig ikke var kontroversielt, har vel ingen betydning?

    Et kontroversielt innlegg legitimerer vel ikke sensur?

  3. Jarle Petterson said, on 24. mars 2006 at 10:55 am

    Det faktum alene at VG Nett holder seg med moderatorer, som saumfarer bloggene avisen er vertskap for, må oppfattes som uttrykk for at VG Multimedia AS, for å være pinlig korrekt, har påtatt seg redaktøransvaret for en kanal som skal fungere som korrektiv til dem selv – blant andre.

    Jeg velger også å tro at Vox Populi-posten må ha blitt fjernet ved en glipp. Det virkelig interessante spørsmålet må bli: Hva har VG Netts moderatorer i VG Blogg-sfæren å bestille?


Kommentarer er stengt.

