irrelevanser

Agurktid i dobbel forstand

Posted in Barn, Betraktninger, Media by Jarle Petterson on 23. mai 2006

”Nå er det agurktid!” lød det ivrig ute fra kjøkkenet. Jeg skjønte umiddelbart hva det handlet om, men tenkte at anledningen burde utnyttes – i oppdragelsens navn. Dermed ble altså far sittende å dosere over dette pressens ytterst sesongbetonte (skjønt akkurat dét er jeg ikke lenger så sikker på) og årvisse fenomen. Jeg uttrykte stor sympati for veslas entusiasme, siden underholdende harelabbjournalistikk unektelig har størst appell i de aller yngste lag av vårt stolte folk.

Da jeg omsider snudde meg, stod det treårige avkommet fremdeles like blid i kjøkkendøren, med et glass Nora pariseragurker, som hun de seneste dagene later til å ha lagt sin elsk på.

”Brødskive med leverpostei og sylteagurk skal bli!” svarte jeg omsider, i håp om at jeg en av disse dagene får henne til å innse hvor inderlig rett hun egentlig hadde, i en alder av skarve og uskyldige tre. Foreløpig får jeg ta til takke med denne responsen:

”Hurra!”

”Ja, hurra,” svarte far, med tilføyelsen ”i alle fall for disse agurkene.”

P.S. Det slår meg ellers hvor symptomatisk og tidsriktig, i sesongperspektiv, selve bloggpostens lettvinte omgang med alvorlige emner egentlig er. Velvel. Laissez les bonne concombres roulez!

Kommentarer er skrudd av for Agurktid i dobbel forstand

