irrelevanser

Kommersiell personsjikane av ypperste merke

Posted in Markedsføring, Reklame, Språk by Jarle Petterson on 30. mai 2006

De fleste vil vel for lengst ha notert seg at Jørgen Lindegaard tidligere denne måneden meldte fratredelse som SAS’ konsernsjef. Det har i alle fall ikke gått Ryanair hus forbi. I en annonse de den siste tiden har rykket inn i dagspressen (bildet over), takker de Lindegaard for å ha bistått dem med deres suksess, med følgende ord (den begredelige norsken er deres egen):

”I DE 5 SISTE ÅRENE HVOR DU HAR VÆRT SJEF HAR VI:

  • Fløyet flere enn 11 millioner passasjerer til og fra Skandinavia
  • Økt vår skandinaviske trafikk med over 500 prosent
  • Lansert 25 nye flylinjer
  • Senket vår gjennomsnittspris til 320 kroner
  • Blitt markedsleder på 23 av våre 31 Skandinaviske flylinjer”

Og så runder de kameratslig av med følgende oppmuntring:

Nå forundrer det meg egentlig ikke at Trash Airways er troende til å formidle… trash, men jeg er litt forbauset over at Aftenposten lar personsjikane passere, bare fordi den er betalt. Rene ord for pengene var det iallfall. For alt jeg vet, nærer noen i Ryanair sterke ønsker om at Lindegaard ikke finner nytt arbeid. Om de lykkes med strategien, er en annen sak. Men Aftenposten, da…

Advertisements

Comments Off on Kommersiell personsjikane av ypperste merke

%d bloggers like this: