irrelevanser

SOL ratings – morsom, men upålitelig?

Posted in Blogging, Internett, Statistikk, Web by Jarle Petterson on 5. juni 2006

De har muligens utstyrt bloggen Deres med et av de utallige trafikkmålingssystemene som fins der ute. Men det gir jo overhodet intet sammenligningsgrunnlag. Hvor står for eksempel bloggen Deres i forhold til de andre? SOL har svaret i sin forholdsvis nye tjeneste, SOL ratings.

For rundt regnet to uker siden begynte vi å måle Depesjers trafikk med SOL ratings, og det, kan jeg fortelle Dem, bød på noen sjokkartede overraskelser. Webhotellets eget statistikkverktøy har jevnt og trutt rapportert om daglig trafikk på gjennomsnittlig 4000 sideoppslag, mens SOL ratings altså vil ha det til at snittet snarere befinner seg i nabolaget av 250. Det er hva jeg ville kalle et substansielt avvik.

Toppen ble imidlertid nådd fredag 26. mai. Da viste webhotellets egne tall at 7606 sider var blitt vist i løpet av døgnet. Verktøyet måler imidlertid også trafikken på admin-sidene. La oss, i velviljens navn, si at vi hadde 1000 admin-sidevisninger (det kaller jeg i så fall produktivitet), slik at vi sitter tilbake med 6606 brukervisninger. Så tidlig i nettstedets livsløp, og spesielt på et nettsted praktisk talt uten sider (vi leder det meste av trafikken fra forsiden fluksens ut på verdensveven), syns jeg det må være bra. Men så til saken:

Samme dag insisterte SOL ratings på at det korrekte tallet var 374 sidevisninger. De kan naturligvis forestille Dem vår bestyrtelse. For stemmer dette, har verken jeg eller mine medsammensvorne lenger synderlig motivasjonsgrunnlag for å holde nyhetsveven ved like til klokken to hver natt.

Noe sier meg likevel at et eller annet stemmer dårlig her. Kan vi anta at virkeligheten befinner seg noensteds mellom webhotellets egne og Sol ratings’ tall? En ikke videre empirisk tilnærming, syns jeg, men det må da forholde seg slik? Dessforuten ser jeg ingen grunn til at Analog skulle måle trafikk som helt enkelt ikke er der. La meg for ordens skyld poengtere at de 7606 visningene refererer seg til sider (samme dag ble det nedlastet 33.073 filer fra siten, med grafikk, inkluderte elementer og allting).

Vi er naturligvis klar over at forholdsvis få nøyer seg med harde nyheter der de andre nettavisene serverer tidender om hvem som bruker pytonslanger som pynt og hvilke barer BB-Jessica frekventerer, men at det skulle være dårlig stelt med publikums nyhetshunger (hvor nyhet er nøkkelordet), se det hadde vi visst aldri forestilt oss.

”Hvorfor pinger de ikke Bloggrevyen, det ville da kunne bidra til økt trafikk,” spør De Dem kanskje. To svar: A) Depesjer.no er ingen blogg. B) På en god dag publiserer vi kan hende cirka 100 saker, og vi nærer ingen ønsker om å dominere pingetjenestene.

Som ubemidlet tjeneste avhenger vi imidlertid av velvillige bloggeres lenker. Stor takk derfor, til de som sender oss trafikk – ingen nevnt, ingen glemt.

Med alt dette in mente, antar jeg at vi alle simpelthen må ta situasjonen opp til revisjon. Ting kan i alle fall tyde på at vi har bommet ettertrykkelig. Men tilbake til SOL ratings:

Selv om tjenesten serverer tall godt under de reelle, må vi anta at deltagende nettsteder måles på identiske kriterier. Dermed byr verktøyet på en utmerket komparativ analyse. Som kompetitivt motiverende instrument er tjenesten simpelthen uovertruffen. Min varmeste anbefaling, derfor. Gakk hen og prøv.

Reklamer

3 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Peterandrej said, on 5. juni 2006 at 11:12 am

    Personlig får jeg litt for høye tall på solratings i forhold til de andre tellerne jeg bruker, med unntak av den talleren jeg har fra ISP’en.

    Jeg synes det er et godt verktøy for å sammenlikne trafikk, men kanskje ikke for å måle den. Jeg har blant annet flere besøk enn LordX – hvem hadde vel trodd det? Dessuten ser det ut som om jeg har dobbelt så mange besøkende som depesjer.no.

    Jeg har sett at det har kommet noe besøk fra selve tjenesten. Folk bruker kanskje tjenesten for å orientere seg til de beste / mest populære bloggene, nyhetssidene, etc. Hvis så er tilfelle, vil tjenesten bli veldig populær etterhvert – iallefall blant bloggere og eiere av mindre nettsider. Tror ikke dagbladet.no kommer til å registrere seg for å si det sånn.

  2. Jarle Petterson said, on 5. juni 2006 at 6:04 pm

    Jeg leste bloggposten Deres for litt siden, og syns det virker som om De har en fornuftig tilnærming til det hele, selv om vi altså har det motsatte problemet.

    Men nå skal jeg vokte meg, så jeg ikke møter meg selv i døren. Jeg kom brått på noe jeg fortalte Digi.no for seks år siden. SOL ratings bygger på samme prinsipp som WebMeasure/Red Sherrif, nemlig.

    Ellers er jeg enig med Dem. Det er ikke nødvendigvis mer nytte enn moro i dette. Det siste du skriver kan jeg også tiltre. Vi tester det ut mest for moro skyld, men blir neppe lenge å finne på listen. For utpreget seriøst er det jo ikke, om man ser nærmere på «omgivelsene».

  3. per-erik skramstad said, on 27. juni 2006 at 8:46 am

    Jarle: Hvis du er interessert i statistikk, vil jeg sterkt anbefale StatCounter (http://www.statcounter.com/) og Google Analytics (http://www.google.com/analytics/). De er ganske forskjellige. Jeg bruker begge. Google Analytics må man sette seg på venteliste for å få. Jeg ventet i ca. 3 måneder.


Kommentarer er stengt.

%d bloggers like this: