irrelevanser

Skrikende behov for økte bevilgninger til propagandaverket

Posted in Forsvaret, Media, Propaganda by Jarle Petterson on 2. juli 2006

Sjøforsvarets nye stolthet, fregatten KNM Fritjof Nansen har nådd Bergen på sin sommerlige turné. I den anledning blir det, vanen tro, publikumsomvisning ombord.

– Det er viktig at Sjøforsvaret ikke bare er en mørk skygge på fjordene, vi er jo her tross alt for folket, proklamerer vaktsjefen til Bergens Arbeiderblad lørdag (min uthevelse).

Propaganda er en fin ting. Sant å si frydes jeg over virkelig god utøvelse av faget. Men hva er meningen med at propaganda lyder som propaganda? Forsvinner ikke litt av hensikten når avsender mangler evnen til å forkle propagandaen – som annet enn just propaganda?

Nå må politikerne ta affære. Vi trenger propaganda som virker.

Ikke vet jeg. Agurkfrie nyheter derimot, finnes på Depesjer.no. Comme d’habitude.

6 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Arild Holta said, on 2. juli 2006 at 10:32 am

    På sørvest-Helgeland sammarbeidet alle kommunene om å sende barneverns-propaganda til alle husstandene. Propagandaen kan finnes hos fylkesmannen sider i Nordland (pdf).

    Norske aviser er jo svært myndighetstro. Dette er jo svært effektiv propaganda. Bedre skjult enn i form av Dagbladet finner man ikke propaganda.

    En og annen gang slenger pressen inn en historie om barnevernsofre. En enorm mengde mennesker forsøker å få sine saker ut i pressen. Uten å en gang få svar fra pressen.

  2. Jarle Petterson said, on 2. juli 2006 at 11:27 am

    Jeg håper De så min mildt ironiserende tilnærming til problemstillingen, Holta. Jeg ser nu at De åpenbart tilhører de konspirasjonsteoretiserende. Det er Deres fulle og hele rett. I et demokrati som vårt.

  3. Arild Holta said, on 2. juli 2006 at 4:53 pm

    Jo da, jeg så nok humoren som lå bak, men benyttet anledningen…

    Du skriver: «Jeg ser nu at De åpenbart tilhører de konspirasjonsteoretiserende.»

    Mitt arbeid med barnevernsoffer-problematikken er ikke primært teoretiserende. Her er det ikke primært akademikerne som får ødelagt sine liv… Det bygger på erfaring og vitner. Derfor den sure tonen. Det er ikke gøy når folk man vet hvem er, kjører seg i hjel, tar overdose eller henger seg.

    I tillegg lærer man jo en del om teorien, ideologien, hvilke krefter som slippes til og ikke, forskning etc.

    Beklager at jeg helte eddik i ironien.

  4. i1277 said, on 16. juli 2006 at 12:16 pm

    Jeg har ikke så mye å si i sakens egentlige anledning, ville bare rette oppmerksomheten mot det faktum at Bergens Arbeiderblad for noen år siden endret tittel til Bergensavisen.

  5. Jarle Petterson said, on 18. juli 2006 at 8:33 am

    Holta: Det er i sin skjønneste orden. Tilgi at jeg simpelthen ikke kunne dy meg. Tilgi det trege svaret også. Jeg vier ganske enkelt ikke bloggen videre oppmerksomhet for tiden.

    i1277: Det skulle ha tatt seg ut om en journalist ikke var klar over utviklingen. Jeg arbeidet forresten i BAs fordums arge konkurrent på høyresiden, Morgenavisen, i sin tid.

    Jeg er ellers henfallen til å omtale DnB NOR som Privatbanken (av Bergens Privatbank, som — som kjent — fusjonerte med Bergens Kreditbank i 1975, og reinkarnerte som Bergen Bank, som i sin tur ble smidd i DnCs lenker (som overtagende part, rett nok). Resultatet, Den norske Bank, gjorde hin år sine hoser grønne hos Sparebanken NOR. Og resten er historie.

    Men jeg foretrekker Privatbanken, som sagt. Liksom Bergens Arbeiderblad. Det forteller dessforuten en hel del mer om avisens ståsted, syns De ikke?

    Skal jeg derimot være korrekt, noe jeg tidvis må, benevner jeg dem ved deres døpenavn.

    Bare så det er oppklart at man rett nok er dement, men at den også kverner sakte, demensen. Forhåpentligvis er det ennå litt tid igjen til jeg kan kalle den langt fremskreden.

    Sier de ikke Bergens Sporvei der borte lenger?

  6. i1277 said, on 18. juli 2006 at 3:02 pm

    Jeg husker Bergen Bank (sannelig er ikke logoen deres å spore på interweben. Bergen Sporvei snakkes det lite om, men Bergen Elektriske Sprvei har noe av en renessanse. Trikken går et par kvartaler unna min ringe bolig, og hver søndag forteller en ringende høy lyd om trikkens aktiviteter.


Kommentarer er stengt.

