irrelevanser

Feige borgerjournalister

Posted in Borgerjournalistikk, Media by Jarle Petterson on 13. september 2006

De såkalte midtstrømsmediene har fått hard medfart i den norske bloggosfæren. Det er tydelig at tiltroen til den etablerte pressen befinner seg langt nede på skalaen et sted. Samtidig har vi sett at mange bloggere mener seg i besittelse av de kriteriene som kvalifiserer for betegnelsen borgerjournalist. Men hva skjer når vi lanserer en nettavis for borgerjournalister? Samtlige får kalde føtter.

Borgerjournalistene.org ble lansert forsiktig via Borgerjournalistikk-bloggen i går kveld, da katta slapp ut av sekken på Bloggrevyen og Bloggarkivet. ”Denne muligheten har de nok ventet lenge på, så store som de har vært i respektive munner,” tenkte vi. Men faktum forblir at ikke én så langt har funnet det opportunt å registrere seg som journalist.

Much ado about nothing?

For det har ikke vært grenser for hvilken omkalfatring mediene nå står overfor, skal vi tro både bloggere og teknologientusiastiske kommentatorer i den etablerte pressen. Men så koker det altså ned til en pen slamp skrik og et fingerbøl ull.

Vi er kanskje ikke så tøffe på trynet når det kommer til stykket, der vi eplekjekt brisker oss i tilnærmet lukkede fora, som bloggeby nå engang er. Skjønt det er underlig at Norge skiller seg vesentlig fra den øvrige verden, der for eksempel OhmyNews skilter med 41.000 registrerte borgerjournalister, mens danske Flix til enhver tid har cirka 100 artikler ”på vent”.

I Norge derimot, har det altså ikke meldt seg én borgerjournalist. Det gir grunnlag for revurdering av situasjonen. Rett nok hadde vi ikke ventet nedrente dører, men er altså alt snakket om borgerjournalistiske kvaliteter der ute tomsnakk og internt kjekkaseri?

4 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Mihoe said, on 13. september 2006 at 9:32 pm

    Hm…kan hende jeg er treig og det er sent på natta, men jeg skjønner faktisk ikke konseptet helt. Etterlyser dere folk som kan skrive for dere, eller vil dere ha tilgang til å plukke saker?

    Høres ikke så dumt ut, men kanskje mest interessant for de som er mest opptatt av politikk eller?

  2. erikhansen said, on 14. september 2006 at 6:39 am

    Tross fortid som journalist: Jeg har ikke tenkt mye over dette. Det skal jeg gjøre, og kanskje komme tilbake med konstruktive innspill.

    Min første reaksjon – magefølelse + magasinert mediefrustrasjon: Det verden trenger nå, er solide desker, som siler, sorterer og redigerer. Ikke mer flomartet, usortert, uredigert «informasjon».

    Vi lever i en «Information overflow – Stop!»

    De første tolv gangene man bevitnet CNN og BBC ta en dramatisk hendelse på sparket, var fascinerende – time etter time. Hadde man flere kanaler inne, visste man som titter mer enn ankrene i hver kanal. Man fikk det uredigert, uverifisert, etterhvert som det kom inn. Jeg husker CNNs reporter sto ved bygningen i Oklahoma City, og ropte andpustent til verden: «Bygningen står, den er uskadet, det virker ikke som menneskeliv kan ha gått tapt.»
    Så gikk hun rundt bygningen -.

    Borgerjournalistblogger -?? Artikler fra «hvem som helst», som man ikke «kjenner». Jeg er meget avventende. Men jeg tar ofte feil. 🙂

    Men en (konstruktiv) tanke dukker opp: Wikipedia hørtes også som en spinngærn idé, uten livsmulighet.
    En wiki, med kunnskapsrike, analytiske folk, som kan skrive, kunne antagelig være noe.

    Artikler som bygges opp av flere, med ulik kompetanse, der feil kontinuerlig lukes ut.
    Rykende ferskt bakgrunnsstoff.

  3. Jarle Petterson said, on 20. september 2006 at 10:09 pm

    Oi da. Vær så snill å akseptere min ektefølte beklagelse over sendrektigheten. Jeg har åpenbart vært så oppslukt av andre gjøremål at jeg ikke engang registrerte kommentarene. Før nå.

    Mihoe: Jeg er sannelig ikke mye kar om å begripe konseptet selv. Med det mener jeg at Borgerjournalistene.org skal bli hva skribentene gjør den til. Dermed er det heller ikke godt å si hva slags avis det til syvende og sist blir. Men vi har jo noen forbilder, som:

    Newsvine
    OhmyNews
    Flix (i noen grad)

    Jeg er eller litt glad i The Morning News, The Raw Story og Slate.

    Skal jeg være helt oppriktig, håper jeg det blir mindre politikk en hva vi har sett på Depesjer, og mer av det som opptar mennesker langt utenfor den politiske sfæren. Og da blir jo mulighetene også legio. Tilfanget på emner er tross alt ubegrenset.

    Vi etterlyser nok ikke folk til å skrive for ”oss” i fullt så stor grad som vi tilbyr en arena for journalister in spe – eller mennesker som simpelthen ønsker å eksperimentere med formen, mediet og egne interesser. Tanken er at Depesjer og Borgerjournalistene skal leve sine respektive liv, selv om vi kommer til å bruke Depesjer til å promotere de gode sakene på Borgerjournalistene – gjennom å integrere dem i de øvrige forsideoppslagene på Depesjer (mye etter modell av Aftenpostens integrering av saker fra Forbruker.no, Oslopuls.no, FamLab og Golf.no eller Dagbladets integrering av Kjendis.no-saker).

    For eksempel syns jeg mange av skribleriene du begår i det daglige, kunne ha passet sabla godt i settingen. Kanskje først og fremst under kultur- og meninger-vignettene?

    Vi kommer til å forsøke oss på leserrekruttering langt utenfor det regulære bloggeklientellet, straks annonsepengene er på bok.

    God bedring, forresten!

    Erik: Du har selvfølgelig evig rett, som vanlig. Er det noe vi behøver mindre av, er det virkelig enda mer informasjon å forholde oss til. I alle fall når den presenteres i en psykedelisk kakofoni av idrett, kronikker, konge- og kjendisstoff, internasjonal politikk og musikkanmeldelser, i et heksebrygg som forsøker å tilfredsstille absolutt alle til én og samme tid. Og der har du hele bakgrunnen for Depesjer, hvis mål det er å roe det hele ned, for én av de mange gruppene den etablerte pressen prøver å favne. På den måten føler jeg kanskje at vi innfrir ønsket om «[…] solide desker, som siler, sorterer og redigerer. Ikke mer flomartet, usortert, uredigert «informasjon»» (med et lite forbehold om soliditeten, naturligvis).

    Samtidig sutres og klages det over MSMs (som mange bloggere benevner dem, vel vitende om at de likevel bare skriver for sine egne, med inngående kjennskap til bloggeterminologi) journalistiske inkompetanse (utlagt; hvorfor er det ingen som har sett mine uovertrufne evner?). Det sitter mange der ute, som mener seg verbalt bestykket til å renne ”midtstrømsmediene” i senk, om de nå bare gis en anledning.

    Hehehe… Borgerjournalistene.org skal være den anledningen, hadde jeg tenkt. Dermed tror jeg heller ikke nettavisen blir mer av det samme. Og så må jeg tilføye at jeg er så inderlig lei av å høre den ene spådommen – om teknologiens og brukernes medieforvandling – avløse den andre, uten at det egentlig skjer noe som helst. For mens vi har sittet her på tuene våre og spådd oss halvt fordervet, har foretaksomme entreprenører uti der for lengst satt spådommene ut i livet. Av en eller annen grunn nøyer vi oss med å definere utenlandske samtidsfenomener som norsk fremtidsmusikk. Jeg er ikke så glad i den mentaliteten.

    Wiki, ja! Modellen tok visst aldri helt av på nyhetsfronten. Det kan ha sammenheng med grensesnittet, kanskje…

    Med litt hell kan bruker- og leserdelaktighet, slik det legges opp til på Borgerjournalistene.org, bidra til en reformering av journalistikken, men jeg ville ikke satt penger på det. Dessuten er jeg slett ikke så sikker på om det blir en reformasjon til det bedre. Skjønt verre går det kanskje heller ikke an å bli?

    Jesus og Maria… Hvor er manerene mine? Jeg har visst begått en hel kommentar i dus-form. Der ser dere: Det har vært noen slitsomme uker.

  4. Mihoe said, on 21. september 2006 at 3:52 pm

    Aha! Det var oppklarende! Og jeg ble selvsagt svært fristet til å registrere meg når du sier at mye av det jeg skriver til vanlig ville passet! For å være ærlig får jeg litt prestasjonsangst av å skulle registrere meg til slike ting…


Kommentarer er stengt.

