irrelevanser

En liten hverdagsreferanse til kvinnedagen

Posted in Kjønnsroller, Likestilling by Jarle Petterson on 3. mars 2007

«Når jeg blir mamma skal jeg vaske opp og gå i butikken… Og dusje,» fortalte min snart fire år gamle datter meg nettopp. Utsagnet var tatt helt ut av det blå, og uten noen foranledigende samtale. Så spørs det altså: Hvor tar de det fra?

Min datter bor i et hjem der utelukkende far handler, vasker opp, vasker klær, lager maten og tar barnestellet, så dét kan umulig ha inspirert uttalelsen – eller snakker vi om et grytidlig ungdomsopprør?

Skal jeg tolke den lilles bemerkning som utslag av en dypt rotfestet, nedarvet, genetisk og hevdvunnen kritikk av tingenes tilstand i den pettersonske husstand?

Siden det stunder mot 8. mars og allting: Meninger, noen?

Jeg lar egen oppfatning om behov for ytterligere likestilling forbli uavklart.

2 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Rambukk said, on 6. mars 2007 at 6:42 am

    I det rambukkske hjem er dette avklart, etter at treåringen for noen år siden gryntet fra baksetet «pappa er sjefen, for han kjører bilen».

  2. Jarle Petterson said, on 5. april 2007 at 11:53 pm

    Lucky you, I et billøst hjem er akkyrat den problemstillingen relativt… ikke-eksisterende?


Kommentarer er stengt.

