irrelevanser

Når ble Internett et medium?

Posted in Internett, Media by Jarle Petterson on 9. august 2007

«Nettet slår alle medier» skriver Computerworld i en optimistisk artikkel torsdag, og viser til en undersøkelse som konkluderer med at amerikanerne i år vil bruke mer tid på web enn på noe annet medium.

Skal vi være enig om at verdensveven ikke er et medium? En allmenning, til nød, kanskje også en «elektronisk motorvei», som det så flott ble uttrykt på 90-tallet, men vi må vel etter hvert kunne fastslå at www består av en rekke medier, med hvilket jeg ikke mener publikasjoner.

Når skal de begripe at verdensveven forlengst, ja, for årevis siden, er blitt et helt naturlig innslag i folks hverdag?

3 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. HvaHunSa said, on 20. august 2007 at 3:48 pm

    Tja, verdensveven er kanskje ikke et medium noe mer enn et bibliotek er det. Men det er kanskje litt vrient å se denne analogien, jeg vet ikke.

  2. Jarle Petterson said, on 5. september 2007 at 2:34 pm

    Her var jeg nok litt i overkant pirkete, HvaHunSa, men jeg innrømmer villig vekk at påstander som vitner om at Internett blir ansett som noe nytt og farlig eller spennende — og, ikke minst, som ett enkelt fenomen — irriterer meg en liten anelse.

    Jeg syns biblitoteksammenligningen er fin, jeg, enda Internett ikke utelukkende begrenses til bøker (skjønt det også, i svært mange former).

    Det hender at jeg lar tankene flyte litt vel fritt. Denne posten er nok et eksempel på akkurat det.

  3. HvaHunSa said, on 6. september 2007 at 9:36 pm

    Oh yes. Jeg burde ikke muligens, men stadig finner jeg altså meg selv sjokkert når jeg møter folk på min egen alder som knapt vet hvordan man oppretter en e-mailkonto.Og så blir jeg fremdeles i stuss over hvem av oss som er urealistiske.


Kommentarer er stengt.

