irrelevanser

Om å kjenne sin plass

Posted in Politikk by Jarle Petterson on 12. september 2007


Da jeg møtte opp på skolen i nærmiljøet for å avgi min stemme hin mandag, ble jeg vitne til et selsomt skue, som et gufs, nærmest, fra forna da’r.

De vet hvordan det er med disse valglokalene, som fra morgen til kveld befolkes av valgfunksjonærer rekruttert fra lokalpartienes seniorgarde. Så også i mitt valglokale, naturligvis. For å gjøre historien kort, entret jeg altså lokalet, strenet til avlukket for å hente listene mine, og stilte meg i kø for å avgi stemme.

Etter fem minutter i kø var jeg omsider nådd frem til de to kvinnelige partiseniorene som skulle betjene mitt spekter av alfabetet, to ganske tilårskomne damer. Tross at ingen av dem bar partidekaler, er det ingen tvil om at den ene var en god, gammel Høire-kvinne og den andre en hederskront Arbeiderparti-kvinne, fra dengang partinavnene faktisk betød noe. Tro meg, slikt merker man.

Jeg: Hei og værsågod (idet jeg overrakte Høire-kvinnen valglistene for stempling, og Arbeiderparti-kvinnen valgkort og legitimasjon).

Høire-kvinnen ga seg til å stemple mens Arbeiderparti-kvinnen fomlet med manntallslistene.

Høire-kvinnen: La meg ta det der.

Arbeiderparti-kvinnen: Men jeg skulle bare…

Høire-kvinnen: Vel, her bestemmer jeg.

«Håhåhåiii,» tenkte jeg. «Dette må du få med deg, Jarle.» Jeg følte meg hensatt til førkrigstiden (Den andre verdens…), og nærte få ønsker om å gå glipp av historieleksjonen, for her fikk jeg minsanten en demonstrasjon på fordums klasseskiller i levende live, anno 2007, der øvre middelklasse viste Hjelpen sin plass.

Og oppriktig talt, det skulle da også ha tatt seg ut om de mindre heldigstilte skulle få frie tøyler. Jeg lover Dem, det var et kostelig øyeblikk.

Det hører med til historien av ingen av damenes partier fikk min stemme, men det er et annet, minst like selsomt, kapittel.

Lydspor til tildragelsen:

Comments Off on Om å kjenne sin plass

