irrelevanser

Når det diskrete blir prangende

Posted in Betraktninger by Jarle Petterson on 13. september 2007


Jeg er sikker på at De har lagt merke til dem, disse menneskene som i ett og alt gjør hva de kan for å tone ned sympatier, tilbøyeligheter, bekledning og omgivelser, i et forsøk på å hylle seg inn i den type diskret eleganse som angivelig kjennetegner gamle penger.

I visse deler av landet er det, rimelig nok, om å gjøre å etablere en viss distanse til den prangende bermen, for ikke å nevne de nyrike, som, om mulig, er å anse verste sort. Men det skal ikke være enkelt, det der. Ta bare elitens diskrete markering av idrettslig tilhørighet. Her nytter det ikke, som hos VIF-klanen, å utbasunere ens støtte ved å klistre digre stickers i bakruten. Nei, nei! Små skal de være. Bittesmå, og jo mindre desto bedre. For noen blir de simpelthen ikke små nok. Problemet er bare at klistremerkene engang ikke lages mindre enn de som alt er å oppdrive.

Og hva gjør man ikke for å opprettholde den nødtørftigste diskrete fasade? Trykke opp eget opplag mikroskopiske, helt uleselige stickers? Lyder tungvint. Nei, skal man fremstå diskret, underforstått, skal klistremerkene bli små nok, relativt betraktet, må kjøretøyet ganske enkelt bli større. Jo større desto bedre. Fortrinnsvis en Hummer, til nød en Range Rover. En Porsche Cayenne er vel og bra, men altfor smått om man vil fremstå dempet elegant — med klistremerker på, iallfall.

Man er da diskret!

Før jeg beskyldes for å kaste sten i glasshus, iler jeg imidlertid til med at jeg havnet i dårlig selskap i ungdommen. Rett nok var det om å gjøre å kjøpe merkeklær. Vi måtte bare for Guds skyld ikke la det synes. Følgelig dro vi hjem fra klesbutikken og klippet bort hver minste krokodille — eller hva det nå var for merke på dem.

How’s that for vanity?

Jeg er helt på det rene, for øvrig, med at bloggen i økende grad preges av forholdsvis meningsløse betraktninger. Det tar jeg med knusende ro. Man skal ha en kanal for slikt også. Har jeg noe viktig på hjertet, får det sitt utløp her.

Med ønsker om en uforlignelig torsdag.

2 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Genese said, on 16. september 2007 at 8:49 am

    Ikke så meningsløst. Det er faktisk svært interessant dette med relativisme. I hele vår fortolkning av virkeligheten. Men det var kanskje å trekke dette litt lengre enn du hadde tenkt.

  2. Jarle Petterson said, on 16. september 2007 at 12:39 pm

    Jeg må tilstå at det først og fremst var en litt uhøytidelig betraktning, Genese, men en jeg finner interessant, like fullt. For det er unektelig festlig at noen, i iveren etter å fremstå diskrete, bikker over i den mest oppsiktsvekkende form for ren flamboyanse (joda, jeg vet at ordet ikke har stort i norsk å bestille).


Kommentarer er stengt.

