irrelevanser

Penger i reklame? Et mysterium.

Posted in Bergen, Kaffe, Oslo, Regn, Reklame, Sandvika by Jarle Petterson on 25. oktober 2007

Det hender, ikke, så rent sjelden, faktisk, at jeg undres hvor reklamefolkene har hodene sine — eller snarere; hva de har i dem. Som da jeg først merket meg den intensive kampanjen til Sandvika Storsenter, der de spør oss om ikke vi er mer glad i å åpne enn å lukke, åpenbart med henvisning til utvidede åpningstider eller hva det nå er, og ledsaget av avbildede og nyåpnede gaver, muslinger og alt annet godt som lar seg åpne.

Umiddelbart ville jeg kanskje si at svaret på det spørsmålet i høy grad avhenger av om man spør kundene eller betjeningen, med mindre, selvfølgelig, betjeningen ved Sandvika Storsenter består av en hittil ukjent og hvileløs rivjernkaste.

Norwegian på sin side, gjør iherdige forsøk på å fortelle oss om sine 14 daglige tur/retur-avganger Oslo – Bergen. Det mener de (eller byrået deres) best illustreres ved å gjenta «Oslo, Bergen» fjorten ganger, i visuelt selskap av like mange par gummistøvler og glass med caffè latte, der støvlene åpenbart symboliserer Bergen, mens kaffeglassene altså skal stå som symbol på… Oslo!?

La oss håpe italienerne ser i nåde til dem. Gummistøvlene derimot, var forsåvidt betegnende nok. Vel er jeg bergenser, men ikke mer enn at jeg må erkjenne hvilke nedbørsmengder som hjemsøker byen (jeg for øvrig ikke bebor).

I alle høver er det grunn til å reise tvil om reklamehonorarenes berettigelse. Og dem vet jeg en god del om.

Dagens sure oppstøt herved avlevert.

3 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Oda said, on 25. oktober 2007 at 4:32 pm

    En sjeldent poetisk og morsom sivilisasjonskritikk du leverer her. Kudos! Som ansatt i servicebransjen må jeg bare stille meg bak dine observasjoner om åpenhet/lukkethet. Jeg har ikke sett disse reklamene, men ser dem levende for meg…

  2. Genese said, on 25. oktober 2007 at 7:41 pm

    Men reklamen har jo fanget din oppmerksomhet. Så da var det kanskje et poeng likevel?

  3. Jarle Petterson said, on 25. oktober 2007 at 10:43 pm

    Oda: De er bare for vennlig. Jeg må nok tilstå at jeg var fristet til å begå et par lyriske overtramp til, av typen «La oss håpe italienerne ser i nåde til dem, thi de eide begreper ei». Nghh… Veldig blomstrende, men litt sånn… comment on dit… overstating the obvious?

    Se så, der trampet man uti likevel.

    Jeg slumpet nærmest over dem selv, disse reklameboardene, men holder det ikke for helt usannsynlig at de utelukkende pryder det bærumske landskapet. Visuelt tror jeg de prøver å innynde seg hos hedonistene blant oss (og dem begynner det ærlig talt å bli lovlig mange av, syns De ikke?), som seg hør og bør her omkring.

    Genese: Å, jeg vet ikke det. Jeg har nærmest for vane å saumfare allehånde kampanjer med en kynikers fandenivoldskhet, noe som definitivt ikke er egnet til å øke kjøpelysten, som man tross alt får tro er reklamemakernes hensikt. Kall det en yrkesskade, etter noen års gjesteopptreden i bransjen.

    På den annen side er det skremmende, for, ulikt hva jeg prøvde å antyde oppi lia her, de vet hva de gjør. Reklamebransjen leer ikke en finger (eller begår ingen formulering) før de, på bakgrunn av nitide markedsundersøkelser, vet at det grunnlag for det. I alt hva de foretar seg, kan de føle visshet for at (det store gross av) publikum treffes «hjemme».

    Dét skremmer meg. Ikke at de kan gjøre det, men at banalitetene faktisk treffer så ettertrykkelig.

    Jøje, nå tror jeg muligens jeg ble for dyp for eget gode selv.


Kommentarer er stengt.

