irrelevanser

Sjokk og vantro

Posted in Media by Jarle Petterson on 15. januar 2008

Vanen tro zappet jeg i dag NRK 2, TV 2 Nyhetskanalen, CNN og EuroNews da jeg tok min sedvanlige pust i bakken, med kaffe til. Men jeg kom ikke lenger enn til NRK 2 før jeg rakk å sette kaffen i halsen.

Vi er naturligvis alle preget av Dagbladet-journalist Carsten Thomassens bortgang, men NRK-nyhetene viste seg sitt tabloidansvar bevisst da de i morgentimene stilte seg utenfor Dagbladet-huset i Akers Bakers, for å observere tåretrilling, ledsaget av gråtkvalte utsagn.

Jeg reagerte med sjokk og vantro

sa en eller annen representant for redaksjonsklubben på huset til NRKs utskremte.

Det var da kaffen gjorde en trippel araber flikkflakk i den pettersonske strupe. Wot?! Fleipe i en sådan stund, tenkte man. Tross alt skulle det etter hvert være forholdsvis opp- og avgjort at termen (jeg sikter fortsatt til vantrosjokket) er selve innbegrepet på moro med journalistene og vår omgang med språket.

Shock OilMen nei. Damen, som hadde lagt ansiktet i sine alvorligste folder, fortrakk ikke en mine (eller foretrakk ikke en mine, som det heter i stadig flere aviser). Jeg forskriver (eller foreskriver, som det store gross vel sier)¹ en spiseskje Shock Oil, muligens med virkestoffer som Snake Oil, før frokost, middag og aftens, med ønsker om en noe mindre sjokkartet tilværelse i de norske avisspalter — og hos Krinken.

Når alt dette er sagt, og for selv å legge fjes i de alvorlige [folder] situasjonen forlanger: Les gjerne Sigve Indregards iN-artikkel om Norges involvering udi det afghanske, og gi Deres besyv på saken.

¹Ups. Her tråkket vi visst i feil felle, for det er granngivelig forskjell på forskrivninger og foreskrivninger, der det første er bestilling av medisinske preparater — og det andre… vel, foreskrivning i god og gammel forstand. Den der tilskriver jeg tiden i medisinsk journalistikk. Skulleruhasett…

2 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Genese said, on 15. januar 2008 at 10:06 pm

    🙂 Her legger du lista for høyt for de mange journalister. Mener du virkelig at de skal beherske norsk? Sånn helt ordentlig, mener jeg? At de må være nøyaktige, og ikke som i dag forsyne oss med stadige neologismer, bruke ord i feil sammenhenger, gjødsle med skrivefeil, – og være stolte av det?

  2. Jarle Petterson said, on 17. januar 2008 at 7:07 am

    Det var i grunn pussig at jeg skulle ta dette opp just nu, Fred Rune. Påfølgende dag (altså i går) ble det, på journalistenes egen e-postliste, Normedia, sveivet i gang en disputt om nettavisenes hensyn til rask nyhetsformidling versus rettskrivning — som om det skulle ligge noe motsetningsforhold deri.

    Lykkeligvis var det i alle fall én som mente at de få journalistene som behersker norsk, bruker mindre tid på å skrive korrekt enn på å begå feil. Det syns jeg var et sympatisk stikk til dem som anser tidsaspektet mer vesentlig enn de språklige hensynene.


Kommentarer er stengt.

