irrelevanser

Det enkleste er mobil

Posted in Media by Jarle Petterson on 17. januar 2008

Tools of the trade. Fotograf: Jarle Petterson

Og, naturligvis, i enkelte tilfeller pistol. Men altså, jeg er kommet til at jeg som skrivende slett ikke lenger behøver å drasse rundt på kamera, notisblokk, penn og MP3-spiller (som jeg hittil har brukt til opptak av intervjuer, både på telefon og tête-à-tête). Og hvorfor skulle jeg, når mobiltelefonen 1) fungerer utmerket til telefonintervjuer, 2) gjør opptak av intervjuene — også de som ikke foregår over telefon og 3) har et kamera med teknisk kvalitet som gir en billedbredde på 26 centimeter i offset rotasjon avis (som i fire farger normalt gjengis i 200 dpi)?


Nå skal de gamle remediene til pers. Vel, bortsett fra mobilen, da, som forblir i lommen – om enn alene.

Sony Ericsson K810iSå kan man spørre seg hva som får en gammel bladsmører til å reflektere over slikt. Jeg vet ikke… En slags nostalgisk refleksjon, kanskje, idet jeg i dag kom til å huske hvordan jeg, som sylfersk journalist satt på desken og rev av byråsakene som tikket inn på teleksen, og telefoto(!), som ble skrevet ut på svart/hvitt termisk papir med en kvalitet på linje med telefakser. Alt skulle naturligvis maskinskrives, hvorpå sidene ble tegnet ut, med ciceromål, før damene på Perfen (etter den perforerte papirstrimmelen maskinene deres avstedkom) fikk det til punching, for videre bearbeiding i fotosetteren hos typografene. Og så tilbake for korrektur. Og så videre og så baketter et tasera.

Men altså, for all del; jeg fikk da del i det teknologiske underet også. En avis jeg tidvis skrev for hadde gått til anskaffelse av et satsanlegg som leste de maskinskrevne manusene selv, ved hjelp av OCR-teknologi (Optical Character Recognition). Med et OCR-kulehode på skrivemaskinen, kunne jeg egenhendig «tagge» alle typografiske attributter (bemerkelsesverdig likt html-tagging, faktisk — rundt 1980), som ingress, byline, mellomtitler og hva det nå var, alt sammen. Teknikkens vidunderlige verden, hva?

Og nå sitter jeg her. Med en mobil, fra hvilken jeg sågar kan publisere on the fly. Skal det da ingen ende ta?

Da gjenstår det bare å få skrevet litt. Det tror jeg ikke jeg gjør på mobilen. Ennå.

Bildet er for øvrig knipset av yours truly – med nevnte apparatur.

Tagged with: , , ,

3 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. KEE, Skien said, on 18. januar 2008 at 11:30 am

    Neida, vi har ennå ikke kommet langt nok. Rett nok har vi programmer i våre datamaskiner som kan lese høyt fra skreven tekst, men: I salige Asimovs skrifter finner vi jo maskiner som, ut i fra tale, skriver ned og korrekturleser det De kunne finne på å diktere. (En av foundationbøkene. Husker ikke hviklen).
    Og tilbake på salige åttitall var det faktisk noen som konstuerte en datamaskin som kunne ta i mot og forstå talte kommandoer. Produsentene av nevnte maskin gikk, såvidt jeg kommer i hu, over til å produsere lydkort for IBM-kompatible datamaskiner.
    Så kanskje vi ser neste utviklingsskritt her? Begynnende med en virkelig fungerende automatisk nedskrving av muntlig diktat?

  2. KEE, Skien said, on 18. januar 2008 at 11:32 am

    Og salig Asimovs korrekturlesing skulle jeg gjerne hatt nu. «nedskrving». Huff.

  3. Jarle Petterson said, on 19. januar 2008 at 12:50 pm

    Ja, det har tatt ofseleg lang tid, KEE, og hva ble det nå egentlig til med Nordisk Språkteknologi? Vent… La meg like godt sjekke. Det var nok det jeg trodde:

    Nordisk Språkteknologi
    Også kjent som:

    Nordisk Språkteknologi AS
    NST

    Selskapet har produkter knyttet til språkteknologi, både når det dreier seg om talestyring av PC, talebaserte tjenester knyttet til både mobiltelefoni og fastlinjetelefoni (talende SMS, automatisk sentralbord), dialogsystemer, automatisk diktering, handikappmarkedet osv..

    Bedriften er nedlagt

    — Fra Digi.no

    Problemet er naturligvis alle språkene, for ikke å nevne dialektene, men det undrer meg at vi ikke er kommet lengre. Jeg sitter her med en tavle-pc, som kan konvertere engelsk håndskrift, skrevet direkte på skjerm, til redigerbar tekst. Tar vi i betraktning at vi alle har hver vår håndskift, burde det være en smal sak å få til noe tilsvarende i den auditive enden av programvareskalaen.


Kommentarer er stengt.

