irrelevanser

Smålig reserveprinskritikk

Posted in Betraktninger by Jarle Petterson on 26. januar 2008

Prinsessegemal, forfatter og hobbydesigner Ari Behn. Fotograf: Nina Aldin Thune/Wikipedia

Arme Behn får i dag på pukkelen av den egyptisk-britiske designguruen Karim Rashid, som mener reserveprinsens påfugler (aner vi tilløp til påfugltronepretendens? Den står, som bekjent, stadig tom, og sjah Ari lyder unektelig… jeg vet ikke helt hva) ikke har noen verdens ting i kontemporær design å bestille – og at vår alles kjære Ari burde skjele mer til samtiden:

Hvorfor ikke velge en digital dekorasjon, hvis han for enhver pris må dekorere. Design handler ikke om å dekorere, sier Rashid som ser et potensial i stettene på krystallglassene i Peacock-serien:

– De har kompleksitet. Kompleksitet må til. Ikke søt dekor, sier Rashid.

— Fortsatt ifølge dagens VG Nett (feil tegnsetting er avisens egen).

På den annen side: Hvor interessant er egentlig hobbydesigneres gjøren og laden – og hva får en toppdesigner til å gi seg i kast med oss glade amatører? Samtidig må det vel, i rettferdighetens navn, tilføyes at det er gyselig, påfuglserviset. Helt forferdelig. Men jeg tror ikke jeg hadde gjort det stort bedre.

Min uvilje mot å gi meg i kast med stentøydesign kan ha en viss sammenheng med nettopp det, men det er helt ok for meg at andre mener egen utilstrekkelighet ikke bør være til hinder for å profittere på rojale forbindelser. Og det mener jeg.

Foto: Prinsessegemal, forfatter og hobbydesigner Ari Behn. Fotograf: Nina Aldin Thune/Wikipedia

Tagged with: , ,

3 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. HvaHunSa said, on 29. januar 2008 at 7:58 am

    Jeg kan godt forstå behovet for å skille mellom dekor og design, på den annen side så er jo utformingen av dekor for en designprossess å regne, i enkelte tilfeller i det minste. Men altså. Det bør vel helst være et skille mellom kunstbegrepet og håndverksbegrepet? I Aris tilfelle er jeg faktisk i tvil om han har utført hverken eller.

    Jeg minnes i alle fall noen kraftige salver fra mine tidligere lærere om dette med utforming. En gang fikk jeg mitt pass påskrevet når jeg i villfarelse foreslo et litt vel opplagt design på en av mine krukker. Kritikken var berettiget, og krukkene ble riktig så flotte til slutt, om jeg må si det selv.

  2. HvaHunSa said, on 29. januar 2008 at 8:00 am

    Usj, der ble en s for mye i prosess.

    Kaffe, nå.

  3. Jarle Petterson said, on 29. januar 2008 at 10:40 am

    Jeg må jo tilstå, HHS, at jeg ikke riktig evner å mobilisere det helt store engasjementet for Aris mer eller mindre kunstneriske eksperimenter, men jeg har, fra å være en av dem som har ledd mye og lenge av mannens fakter og utsagn, over tid utviklet en slags godhet for ham.

    Sant å si syns jeg først og fremst Aris inntreden i kongefamilien gjør det ekstra trist at ikke krompens storesøster arver tronen. Det hadde åpnet for mange spennende muligheter, som for eksempel en sårt tiltrengt fargeklatt à la en norsk variasjon over salig keiser Bokassa, for eksempel, daglig mottagende folkets hyldest i en åpen Cadillac (litt camp må det være — det er halve poenget).

    Det er i det hele tatt trist og leit at den ny vin aldri riktig fikk blomstre til sitt fulle potensial.

    Jeg er ellers ikke et sekund i tvil om at krukken var både gild og både fin. Noe sier meg at du går mange ganger utenpå en håndfull prinsessegemaler i så måte — og da mener jeg naturligvis ikke i voluminøs forstand.


Kommentarer er stengt.

