irrelevanser

Om Bjørnson levde i dag…

Posted in Miljø by Jarle Petterson on 16. mars 2008

Årets første hestehov. Fotograf: Jarle Petterson

Det er midten av mars. Krokusene, tulipanene og påskeliljene skyter fart uti blomsterbedene, og buskene i hagen har grønne knopper. Og se bare hva min datter fant (bildet for oven) da vi spaserte en tur på ettermiddagen i går.
Jeg vælger mig april, sa dikteren:

Jeg vælger mig april!
i den det gamle falder,
i den det ny får fæste,
det volder lidt rabalder, –
dog fred er ej det bedste,
men at man noget vil.

Jeg vælger mig april,
fordi den stormer, fejer,
fordi den smiler, smelter,
fordi den ævner ejer,
fordi den kræfter vælter, –
i den blir somren til!

Dikt: Bjørnstjerne Bjørnson
Foto: Min datters første hestehov i år – i går

Ornament i sort-hvitt

Men det var før den globale oppvarmingen. Det spørs om ikke salig Bjørnson ville ha blinket seg ut mars nu om dagen. Det er jo ellers slik en fortreffelig måned. Syns i alle fall vi som er født i den.

4 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Inni said, on 16. mars 2008 at 9:21 am

    Dette er en skikkelig «bli-glad-post»…. vår,blomster og barn.
    Tror du må tåle å bli lest…

  2. Jarle Petterson said, on 16. mars 2008 at 9:57 am

    Tusen takk, Inni. Det er jo ikke akkurat slik at jeg misliker å bli lest, i og for seg. Det er den fordømrade klassifiseringen av bloggere som gjør meg så inderlig ambivalent. Og så er jeg egentlig opptatt av å sette fokus på ting som er så mye større enn meg og mitt (på den annen side er hele bloggen en vandrende reklameplakat for samme).

    Hva våren, blomstene og barna betreffer, står det vel ikke til å nekte at selv jeg lar meg påvirke. Men så var det den forbaskede ambivalensen igjen. Det har seg slik, ser De, at den usedvanlig tidlige våren gjør meg like glad som jeg blir over golferen, som jubler over den grønne green på NRK Østlandssendingen oppunder jul — eller oljeselskapene og skipsfartsnæringen, som lovpriser mulighetene bortfallet av pol-isen (bindestrek for å unngå forveksling med et svensk ord) byr på.

    Skal vi kalle bloggposten bittersøt?

  3. frr said, on 16. mars 2008 at 10:30 am

    Tidlig vår er god vår. Og vi tar imot alle vårtegn med STOR glede. 🙂

  4. Jarle Petterson said, on 16. mars 2008 at 11:23 am

    Det er ingen tvil om at det er deilig, Fred Rune, om vi ser litt isolert på tingene. Implikasjonene derimot, er jeg ikke like sikker på om jeg er fullt så begeistret for, men jeg valgte å gi posten et tilsynelatende positivt fortegn.

    Noen ganger skulle jeg ønske at jeg evnet å se tingene som enten svarte eller hvite. 🙂


Kommentarer er stengt.

