irrelevanser

Hjemme i påsken? Fy, for skam…

Posted in Betraktninger by Jarle Petterson on 18. mars 2008

bloggeier.

Ifølge en undersøkelse analyseselskapet Refleks nylig gjennomførte for Reisemagasinet Great, drar 37 prosent av oss til fjells, mens 39 prosent forblir i byen, og atter cirka ti prosent stryker utenlands i anledning høytiden. Det vil med andre ord si at rundt regnet 47 prosent ikke er å finne hjemme ved disse leiter.

Så underlig…

SlalåmskiHer hvor vi bor er det knappest et menneske å se, og tro meg, vi bor i et befolkningstett strøk, så hvor har de gjort av seg? Jeg har en liten teori om det der. Vel, nå er jo tallene fra Refleks gjennomsnittstall, noe som innebærer at visse strøk viker fra snittet, i den ene eller den andre retningen. I vårt nærområde går nok avviket i kraftig oppadstigende retning, men selv om 75 prosent av folket i vår umiddelbare nærhet nå skulle ha strøket til fjells, er de resterende 25 faktisk en anseelig mengde mennesker (egnen er som sagt befolkningstett).

Men nei, her er praktisk talt ingen å skue noen vegne.

«Det er gøy på fjellet,» forteller den snart fem år gamle datteren meg. Derom vet hun selvfølgelig lite, men hun er nok blitt det fortalt. Både hun og min kone drar til besteforeldre på Vestlandet i påsken, medens far blir i heimen og kontemplerer det slående fraværet av menneskelig nærvær, ispedd effektuering av ikke helt uanselige og akkumulerte arbeidsmengder. Slik må det bli når dødlinjene like over påske står i kø.

Max Headroom med solbrillerYours truly er med andre ord én av de lokale 25 prosentene som blir ved hjemstavnen over høytiden, helt og aldeles uten solbrillebehov (skjønt sollyset strømmer inn på arbeidsrummet i dette nu), men det var altså disse 25 prosentene. Hvor er de, alle sammen? Husene rundt oss er mørke om kvelden, ser De. Sitter de i mørket, av frykt for at vi naboer skal forstå hvordan det egentlig er fatt med allting? Vet De, her omkring skulle det faktisk ikke undre meg. Er man ikke på påskefjellet (eller i Alpene), er man noe av en slags paria nemlig, og jeg tøyser egentlig ikke med Dem.

Og hva med Dem? Sitter De i kjøkkenkroken og leser blogger? Naturligvis ikke. Man har da nettleser på mobil i hytteveggen. Det vil alle som ser Dem, solariebrun og fin etter påske, kunne fastslå med ett blikk. Misforstå meg endelig rett. Det er ingenlunde meningen å inseminere at just det gjelder Dem, men at det er tilfellet for en voksende andel av vårt stolte folk, nei, det betviler jeg ikke et øyeblikk.

Med det ønsker jeg Dem en uforlignelig og vederkvegende påske.

Foto (øverst): Påske på Hardangervidda. Foto fra Wikimedia Commons. Innmonterte «påskelementer»: bloggeier.

Tagged with: , ,

5 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. frr said, on 18. mars 2008 at 10:52 am

    For oss som bor slik at vi fortsatt kan nå snøkanten i løpet av en halv times tid, er det fare for at vi blir å se litt i det hvite. Men ellers er jo hagen det beste stedet i påsken, men forberedelse til en fin vår- og sommersesong. God påske til deg.

  2. HvaHunSa said, on 18. mars 2008 at 11:09 am

    God påske! Her skal den nytes fra solveggen på verandaen, med et lass pensumbøker i fanget.

  3. Jarle Petterson said, on 18. mars 2008 at 8:21 pm

    Det høres ut som om dere går en upåklagelig kveld i møte, FRR og HHS. Og, siden mørket igjen har falt på: Det stemmer virkelig som jeg skriver oppi her. Når jeg kikker ut av vinduet, er det ellers så opplyste nabolaget stummende mørkt. Helt absurd.

    Hvorom alt og inkje: Kos dere i påsken, om ikke over evne, så etter alle kunstens.

  4. håkon said, on 18. mars 2008 at 9:10 pm

    Montro hva som er definert som «påsken» i disse undersøkelsene av nordmenns uvaner, og hvem nå enn som tolker statistikken. Jeg har enda en kort arbeidsdag igjen før, den i europeisk sammenheng lange norske, påskeferien setter inn. Nevneverdig mye hjemmesitting blir det ikke, men dagsturer teller ikke som å reise bort heller.

  5. Jarle Petterson said, on 19. mars 2008 at 1:56 pm

    Utlendinger som begår tabben å besøke landet i løpet av påsken, må påregne et aldri så lite sjokk, Håkon. Jeg har ofte forsøkt å forklare lamslåtte turister at det kan by på problemer å shoppe eller avlegge banken besøk i vår svært utvidede påskehøytid. Ellers tror jeg nok vi skal tillegge slike undersøkelser omtrent like stor betydning som partibarometrene, men som underholdning duger det nok — for dem som er tilbøyelig til å finne det underholdende i slikt. 🙂

    Ha en utenomordentlig påske — nå som den korte arbeidsdagen formodentlig er tilbakelagt.

    Selv har jeg vært så «heldig» å ha fått overtalt et knippe personer til å la seg intervjue på noen av de helligste påskedagene selveste, med påfølgende renskriving og korrektur. Ingen hvile for de slemme, må vite.


Kommentarer er stengt.

