irrelevanser

Tidsfordriv for en overseksualisert samtid

Posted in Språk by Jarle Petterson on 3. april 2008

Underpult

De diskuterer grader av pulthet borte hos HvaHunSa for tiden, har jeg notert. Det hele begynte med at bloggersken påberoper seg opphav til ordet «underpult», noe som i tur og orden har avstedkommet megen kreativitet i kommentarfeltet. Og man kan jo ikke annet enn fascineres. Av forslag som er fremkommet, nevnes i fleng:

  • underkopulert
  • upult
  • sublimering
  • utpult
  • lettpult
  • forpult
  • tungpult
  • bepult

foruten upult selveste, naturligvis. And the list goes on, I would expect. Så det er ikke fritt for at tankene uvegerlig henledes til Jan Erik Volds kjente og kjære:

ulturkuke
tulkuruke
ultkuruke
ukturulke
tlukuruke
ukturkule
urtukulke
turlukuke
kulrukute
ultrukuke
kuleturuk
rulekukur
tulekukur
luretukuk
kukutelur
ruktukule
lurekuktu
luekuktur
kuktulure
rukletuku
tuklekuru
urukekult
kuruketul

Dikt: Jan Erik Vold: kulturuke (fra kykelipi, 1969)

Ornament i sort-hvitt

Tilløpene til en oppfølger er muligens ikke like elegante, kan hende, men jeg syns nok jeg aner kimen til et poetisk paradigmeskifte her. For egen regning kunne jeg saktens tilføye rundpult, sønderpult, pult ost og nesepult (ikke spør), i håp om at Språkrådets nyordkomité trykker meg til sine bryster.

Vel, piker og gutter, det er bare å se i øynene at vi lever i overseksualiserte tider. Ikke engang flyselskapene klarer å dy seg. Se bare hva jeg knipset på busstoppet borti krysset her i dag (NB! mobilkamera):

Pula calling

De var mer subtile dengang de nøyde seg med fly me to the moon. Men nå har jeg vært frivol her, dere, for så frimodig tror jeg nesten ikke jeg til dags dato har vært. Og hvis du skulle slumpe til å lese dette, HvaHunSa, får du tro meg på mitt ord når jeg skriver at jeg ikke harselerer. Tanken var sant å si å skrive en kommentar borti der hos deg, men det ble bare så rent for meget, alt sammen.

 

Tagged with: , ,

6 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. rullerusk said, on 3. april 2008 at 9:38 pm

    Jeg har faktisk vært i Pula, for mange år siden, før Kroatia ble det nye Syden. Det er et veldig flott område med palmer, strender og trivelige folk. men da jeg kom hjem og skulle fortelle folk hvor jeg hadde vært ble svaret stort sett «øøh, sånn mot nord ved grensa til Italia..» Samfunnet er som du sier allerede fullt nok av seksuelle overtoner.. 🙂

  2. Inni said, on 3. april 2008 at 9:45 pm

    Skal si du tar av,Petterson! Ler!
    Jeg synes du er en morsom mann. 😉

  3. HvaHunSa said, on 3. april 2008 at 10:25 pm

    Hehe, morsomt! Du er jo en sann ordkunstner 😎

  4. Alter Ego said, on 4. april 2008 at 12:33 am

    Hehe… Du faar det sagt! Ordet ‘utpult’ er foroevrig usannsynlig gammelt; selv har jeg brukt det i sikkert 20 aar – og det er ikke en overdrivelse en gang. Skal spare deg for definisjon siden du er en fremmed og potensielt har sart trommehinne 😉

  5. Jarle Petterson said, on 4. april 2008 at 7:25 am

    Rullerusk: Jeg hadde vel egentlig hørt om stedet, jeg også, men om jeg skulle gi meg til å tippe, tror jeg nesten jeg tør vedde høyrehånden (noen ganger er det faktisk helt ok å være keivhendt) på at Norwegians reklamebyrå hadde helt andre ting enn destinasjoner i tankene, tøysekoppene. Det jeg slet litt med, var Clash-linken oppi alt sammen. Lurer på hva som foregikk i hodene deres der.

    Og ja: hva skjedde egentlig med antydningenes kunst? Det er jo ikke akkurat det at det er noe galt med det seksualiserte, men må vi på død og liv være så eksplisitte, så forbannet blatante? Og så får vi håpe at Pula-reiser ikke får den samme utbredelsen som søk på Google. De språklige implikasjonene ville simpelthen ikke være til å bære.

    Inni: Å jeg vet ikke det. Syrlige bemerkninger er vel kanskje mer i min gate, tror jeg, men jeg burde kanskje bli flinkere til å krydre med formildende sludder og pølsebrød? Tusen takk lell. I all oppriktighet.

    HvaHunSa: Du vet, det blir mest tøv og tant ut av det når ordene får fritt spillerom, så jeg er glad det ligger en innebygget ansvarsfraskrivelse i selve bloggtittelen. Det skal bli spennende å se hvor lang listen blir til slutt, borti der hos deg.

    Alter Ego: Jeg vet ikke helt om jeg er moden for en etymologisk gjennomgang av «utpult», jeg… Kan det tenkes at… Nei, tvi! Vi lar den ligge, hva? Jeg hadde selv noen variasjoner over endelsen på lager, som jeg valgte å stille i bero. Tross alt: skriver man barn(s)lig, må man påregne mindreårige bloggvisitter. Jeg kunne helt enkelt ikke ha det på samvittigheten.


Kommentarer er stengt.

