irrelevanser

Språkteigen 6

Posted in Språk by Jarle Petterson on 2. mai 2008

Johannes Jansson/norden.org.

Når man lever av å skrive, prøver man gjerne å gjøre seg litt flid med språket, om tiden tillater. Derfor kan De naturligvis forestille Dem ergrelsen ved å oppdage at «korrekturleserne» har konvertert ens målsettinger til målsetninger – eller når man i skrift forteller at folk ikke er så glad i å få ting trædd nedover hodene, kun for kort etter å erfare at det trykte ord tilslutt vil ha det til at de ikke vil ha dem tredd nedover hodene.

All respekt til korrekturlesere som behersker språket bedre enn dem de skal korrigere (for det skal de vel), men jeg har ikke like stor sans for dem som bare går rundt og tror de gjør det. Det er mitt navn som står i byline, og jeg som fremstår som glad amatør. Ikke bra for karrièren.

Dagens leksjon, piker og gutter:

  1. Satte mål er et utslag av målsetting
  2. Træ kondomet på snurrebassen (trær og tretall lyder kanskje morsomt, men kommer bare i veien i slike sammenhenger)

Foto: Språk. Fotograf: Johannes Jansson/norden.org.

7 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Håkon said, on 2. mai 2008 at 3:27 pm

    Hm, det minner meg om en gang de ivrige korrekturlesere til overmål hadde korrekturlest sitater med kildehenvisninger jeg hadde brukt her og der i teksten. Sikkert i aller beste mening, men … 😐

  2. Jarle Petterson said, on 2. mai 2008 at 4:36 pm

    Huff, Håkon… Det kaller jeg iver i tjenesten, men det er nå litt morsommere da, syns jeg, å briske seg med spredte [sic!]-er i sitatene. Noen gleder skal vi jo ha, vi hovmodige også. 😉

    Ha en riktig fremifrå helg, forresten!

  3. Jarle Petterson said, on 2. mai 2008 at 4:59 pm

    Oi. Nå merker jeg at det strømmer på her, Håkon. Virkelig morsomt blir det jo først når korrektrollene «oversetter» dine hårdt tillærte noen hver til noen og enhver. Altså, for all del, jeg har jo ingenting imot alle og enhver, men det blir litt slitsomt når de formidler slike konstruksjoner — i ditt navn.

    Nei, det er nok best jeg gir meg nå. Dette emnet er utømmelig, tror jeg.

  4. frr said, on 2. mai 2008 at 9:08 pm

    Litt hekta på språk? Hehe

  5. Jarle Petterson said, on 2. mai 2008 at 10:22 pm

    Litt, sier du? Vel, du er inne på noe. Jeg mener… Det kan umulig være sunt. Hva kan det være, doktor?

  6. frr said, on 2. mai 2008 at 10:32 pm

    Jo, jeg tror det er en velsignelse at vi har mennesker som bryr seg om dette. For, særlig det siste tiåret, har jeg sett så mye språklig forsøpling at jeg er rystet. Og enda verre er det at så få bryr seg. Godt da med slike som deg.

  7. Jarle Petterson said, on 3. mai 2008 at 9:13 am

    You’re only too kind, frr. Men du vet, det kan jo lett bikke over i direkte uhøflig adferd. En ting jeg ikke har videre sans for, er nitid påpekning av andres skrivefeil, men jeg forventer nok litt mer av profesjonelle — som i dette tilfellet.

    Tenk at medievirksomheter, som presumptivt har språket som sitt viktigste verktøy, bevisst «korrigerer» sine skribenters bidrag til det verre. Når slikt skjer hos de formodentlig språksikre, er det kanskje ikke så rart at skriveferdighetene svekkes i andre deler av befolkningen. Jeg syns ikke vi kan klandre dem. De «språklige forbildene» derimot, har litt av hvert å svare for. 🙂


Kommentarer er stengt.

