irrelevanser

Uforbeholden og sterkt forsinket beklagelse

Posted in Blogging by Jarle Petterson on 2. mai 2008

Atonement

I forbindelse med tumultene som oppsto i kjølvannet av mitt forsøk på å roe gemyttene i en debatt borte på iNorden, som dels handlet om personforfølgelse — eller ikke (jeg avstår her fra å fastslå hva som var tilfellet), kom jeg, uten å ane konsekvensene, i skade for å muliggjøre kobling mellom en bloggers forskjellige pseydonymer – hvorav det ene, for alt hva jeg vet, var hennes egentlige navn.

Du vet selv hvem du er, og har med dette min uforbeholdne beklagelse. Jeg burde ha forstått at det var mulig å dedusere seg frem til hvem du var. Min beklagelse innebærer naturligvis ikke at jeg bifaller dine personangrep, men jeg håper du tilgir mitt sterkt kritikkverdige overtramp.

Jarle Petterson

Tagged with: ,

10 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. frr said, on 2. mai 2008 at 9:11 pm

    Jøss. Er ikke den saken avsluttet ennå? Vel, nå har du vel i alle fall satt punktum.

  2. Jarle Petterson said, on 2. mai 2008 at 10:21 pm

    For min del har den vært det en god stund, Fred Rune, men jeg lovte dyrt og hellig å avlevere en slik — uten at tiden riktig har strukket til (jeg liker å anse meg mann for mitt ord). 🙂

  3. Mytteristen said, on 3. mai 2008 at 12:07 am

    Beklagelsen er notert. Hvor ektefølt den er funderer jeg litt på.

    Meneh….

    Hvem er det så som har fått deg til å love dyrt og hellig? Det er ihvertfall ikke meg, til opplysning for dine lesere.

    Jeg synes beklagelser gjør seg så godt uten press, og rett fra levra. Men, som sagt, den er notert.

  4. Sissel said, on 3. mai 2008 at 2:03 am

    Til orientering.
    Jeg så hovedposten, hvor du Jarle formulerte deg dithen at denne unnskyldningen var et formular av en forventning/oppfordring.
    Jeg tenkte jeg skulle spørre deg om dette – om hvem som har oppfordret deg til å komme med denne unnskyldingen og om det er derfor du har gjort det istedenfor en genuin tanke om at en handling var gal. Men jeg rakk ikke så langt før hovedposten din hadde endret seg.

    Praktisk talt hele posten endret seg. Jeg leste posten i dens opprinnelige form. Jeg vet ikke hva Mytteristen har, men når leser Mytteristens kommentar så ser jeg jo lett at hun har lest no ala det samme som meg.

    Du kan da ikke bare gå inn i posten din og endre på denne måten. Du fremstiller jo kommentatorene dine som idioter.

  5. Jarle Petterson said, on 3. mai 2008 at 8:25 am

    Mytteristen: Beklagelsen kom på mitt eget initiativ, og var noe jeg luftet for andre involverte før påske. I tillegg er den helt oppriktig. Bare for å presisere: Vi er fortsatt uenige, men jeg kan simpelthen ikke forsvare den tankeløse henvisningen til din blogg, som ble begått i den misforståtte oppfatning at det ikke var mulig å koble navnene.

    Derfor — og igjen — min oppriktige, ektefølte og uforbeholdne beklagelse for akkurat det. Alt annet står jeg for, men anser, som Fred Rune er inne på oppi her, naturligvis det hele som et tilbakelagt kapittel.

    Sissel: Det hender at jeg endrer på bloggposter, men aldri etter at første kommentar er falt. Men jeg ser ikke bort fra at det var lett å lese andre ting inn i tekstene da temperaturen var høy enn i roligere tider.

    Men jeg gjentar igjen: Slikt gjør jeg aldri. Det står for meg som noe av det uhederligste jeg kan forestille meg.

  6. Jarle Petterson said, on 3. mai 2008 at 8:46 am

    Hei igjen, Sissel. Jeg ble usikker på hvilken post det var du omtalte som hovedpost, men antar, etter å ha tenkt meg om, at du sikter til denne.

    Jo, det stemmer at jeg foretok en språklig korreksjon kort etter opprinnelig publisering i går formiddag. Første avsnitt ble opprinnelig innledet slik:

    I forbindelse med tumultene som oppsto i kjølvannet av mitt forsøk på å roe gemyttene i en debatt borte på iNorden, som dels handlet om personforfølgelse — eller ikke (jeg avstår her fra å fastslå hva som var tilfellet eller ei)…

    Jeg aner virkelig ikke hva jeg tenkte da jeg avsluttet den der med eller ei, og bestemte meg umiddelbart for å slette. Imidlertid ble «eller» stående igjen — og fjernet i nokså umiddelbar andregangsredigering.

    Marias (og din) kommentar falt imidlertid over et halvt døgn etter de to endringene.

    Kan vi ellers være enig om at det forferdelige rabalderet i overgangen februar/mars nå er et forlengst tilbakelagt kapittel? Jeg kan ikke forestille meg at det fins noen som fremdeles ønsker å holde liv i bruduljen.

    En fortsatt god helg til dere begge, forresten.

  7. Sissel said, on 3. mai 2008 at 12:12 pm

    Jeg skrev et svar i notepad skjønner du, men da jeg skulle poste det så så svaret helt meningsløst ut fordi innholdet i hovedposten var endret.
    Men samma det. Jeg var overtrøtt og burde ikke laget et poeng ut av det.

    Det jeg imidlertid glemte å si i natt, midt oppi alt, var at intensjonen med posten var fin og jeg syns det var fint av deg å poste den.
    Ha en riktig god helg du også.

  8. Jarle Petterson said, on 3. mai 2008 at 12:56 pm

    Jeg vet så altfor godt hvordan det kan gå når øynene smalner, Sissel. Og tusen takk for hyggelige ord.

    Men nå: Årets første gressklipp!

  9. Knut Sparhell said, on 5. mai 2008 at 1:04 pm

    Jeg vil også si at denne saken er tilbakelagt. At du har tatt initiativ til beklagelse i denne sideordnede saken er også bra. Jeg har ikke sett disse endringene som omtales, men antar det er fomling.

    Jeg har brukt sterke ord. Jeg er stort sett sindig og rolig, lar meg ikke ofte hisse opp, men du klarte det til gangs. Jeg undrer meg i dag litt på hvordan det kunne ha seg at jeg ble så oppgitt over deg, så eitrende. Det kan vel bare ha med forventing, at du skulle hatt litt mer forståelse. Du liksom ikke forsto at det var et glasshus du var i.

    Men tid har gått, og en smule konflikt og uenighet bør være helt tilbakelagt. Jeg forstår du vil legge alt dødt, og tar noe selvkritikk. Jeg tar selvkritikk fordi jeg lot meg såpass kraftig provosere, at jeg så dine utspill så negativt. Jeg savnet ditt selvkritiske lys, og det har du etterhvert stått frem med. Jeg beklager mitt illsinn.

    Som nevnt, tid har gått, og jeg har ikke lenger tanke for den konflikten for tiden. Det er bare en episode. Det er nok annet å tenke på her.

    Men det vil jeg si, at du må vokte deg for å ta på deg dumhet og uforståenhet, liksom spille naiv. Føler man at noen skriver mot bedre vitende eller forståelse så blir noen lett veldig ilter. Ja, øynene smalner litt for fort. Altfor fort, dessverre. Beklager.

    Jeg ønsker deg alt vel. Har intet mer å tilføye. Håper siste ord er sagt i disse sakene nå. Årets friske, nye gress er alt klippet og plenen er dermed av året.

  10. Jarle Petterson said, on 7. mai 2008 at 1:04 pm

    Hei, Knut. Først må jeg nesten beklage den trege responsen (all work and no play…). Det er godt å få fastslått at det hele er en forlengst tilbakelagt tildragelse. Når beklagelsen min kom nå, er det utelukkende fordi jeg virkelig mener at jeg skyldte en — selv om den burde ha kommet for lenge siden.

    Vi ble nok noe overrasket, noen hver, da det buldret løs på tampen av februar. Det hadde nok mye med forventninger å gjøre hos meg også. Jeg hadde slike hellige intensjoner om at iNorden skulle være et inkluderende sted (det har jeg fremdeles), der uenighet ikke bare er velkommen, men å foretrekke — til forskjell fra beskyldninger om personlig uredelighet, som jeg anser noe ganske annet. Det var med det utgangspunktet jeg manet til besinnelse, og ble ettertrykkelig tatt på sengen over de skarpe reaksjonene derpå.

    Så det var vel nettopp disse forventningene som gjorde at vi alle, på hver vår kant, ble så pass skuffet at det endte som det gjorde: med en fullskala konfrontasjon, som vi nok, med litt bedre innsikt, burde ha unngått. For nettstedet burde definitivt tåle så pass.

    Jeg tror nesten jeg mangler evnen til varig uforsonlighet, og mener bestemt å spore det samme hos deg. Det er jeg glad for. Riste lanke og så ser vi hva som skjer. 🙂


Kommentarer er stengt.

