irrelevanser

Spennende forretningsmulighet

Posted in Betraktninger by Jarle Petterson on 4. juni 2008

Guds hånd, Michelangelo

De har muligens registrert det (pun unintended) allerede, men i motsatt fall har altså Gudbrandsdalen-selskapet Peer Gynt AS tatt patent på Gynt-begreper som «Bøygen», «Anitra», «Juv» og «Verdensborgeren», og later til å slippe unna med det, ifølge NTB (her formidlet hos db.no).

Nå er visstnok ikke dette her noen nyhet. Både «Henrik Ibsen», «Hamsun» og «Grieg» er reservert.

Er det noen som vet om «Gud» er ledig? Kunne ha vært moro å avkreve statskirken en pen slant i lisensavgift, ikke ja?

Men for å være helt oppriktg: Hva i himmelens navn tenker de på i Patentstyret?

Tagged with: ,

6 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Miriam said, on 4. juni 2008 at 6:35 pm

    Morsomt. 🙂

    Jeg må innrømme at mange av de navnene dette firmaet har lagt beslag på, var nye for meg. Kanskje nettopp derfor?

    Uansett. Peer Gynt har det med å skape forvirring i ulike sammenhenger.

  2. frr said, on 4. juni 2008 at 7:11 pm

    Helt sprøtt. Nå tenkte jeg å skrive noe om det, men du har poengtert dette godt nok. Grådighet er det snakk om, der noen skal ha enerett på deler av vår kulturarv.

  3. Jarle Petterson said, on 4. juni 2008 at 9:14 pm

    Jeg klandrer deg ikke, Miriam. Én ting er at Ibsen slo om seg med verdensborgere, bøyger og juv i Peer Gynt, men at begrepene stammer derfra, nei, det ante jeg virkelig ikke. Tvert om forbeholder jeg meg faktisk retten å tvile.

    Heh, det der med Bjørnholt skole husker jeg ennå. En tidligere kollega er rektor der, og måtte forestå den litt kjedelige retretten.

  4. Jarle Petterson said, on 4. juni 2008 at 9:25 pm

    Ja, der er en tanke spinnvilt, er det ikke, frr? Ett er at begrepene åpenbart har en plass i kulturhistorien, et annet at det burde råde en slags allemannsrett i anledning ethvert innarbeidet begrep. Tro om DuPont fortsatt har enerett på nylonbegrepet?

    Jeep var forresten American Bantams forkortelse for Genereal Purpose Vehicle — G(ee)P, mens termos-betegnelsen lenge tilhørte det tyske selskapet (hold deg fast) Thermos GmbH.

    And the list goes on.

    Men å snappe opp alt eksisterende allemannseie på denne måten… Jeg kommer ikke på noe bedre: Det er simpelthen spinnvilt (fint ord, forresten. Kanskje patentere?).

  5. KEE, Skien said, on 10. juni 2008 at 12:40 pm

    Og jeg lærte en gang i tiden at det som vi alle kalte termos, egentlig er en Dewar, etter oppfinnnerens navn. http://en.wikipedia.org/wiki/Dewar_flask

  6. Jarle Petterson said, on 20. juni 2008 at 3:10 pm

    Det viser i alle fall én ting, KEE: Å ta ut patenter på oppfinnelser må være greit, men gjengse betegnelser syns jeg må få lov til å forbli… gjengse.

    Jeg beklager at kommentaren din ble liggende i spamfilteret i over en uke. Tro om det skyldtes linken. Jeg er altfor sjelden innom her, skjønner jeg nå.


Kommentarer er stengt.

