irrelevanser

Kampen mot kinesiske brudd på menneskerettigheter er avlyst

Posted in Politikk by Jarle Petterson on 5. juni 2008

Mao Zedong

Det er rart med det. Uten rabalderet i Tibet var det ikke så moro med Beijing-regimets undertrykkende politikk lenger. Til og med i dag, på nittenårsdagen for den berømte scenen på Den himmelske freds plass, er det tyst, i nettavisene og bloggene, iallfall (som er alt jeg har rukket over).

Nå kan det jo tenkes at jeg simpelthen følger for dårlig med, men det ser ut til at det stoppet helt opp den 21. mai:

— Listen er i hovedsak sakset fra iNorden.

Det er ennå et par måneder til sommerlekene i Beijing, piker og gutter, så gakk hen og les.

4 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. red said, on 5. juni 2008 at 9:28 pm

    Kan det ha noe med at jordskjelvet kom i fokus?

  2. Knut Johannessen/vox populi said, on 6. juni 2008 at 11:30 am

    Jeg er usikker på om dette er utslag av den særnorske skippertaksmentaliteten der alle hiver seg på samme sak i en periode og så er vi tilbake til det «normale». Eller du kan bruke ketchupflaskemetaforen. Resultatet er nogenlunde det samme.

    Selv har jeg hatt et par bloggposter tidligere der jeg har fokusert på ytringsfrihet og nettsensur i Kina. Uten særlig respons.

    Men hadde det ikke vært OL i Beijing, så hadde stillheten vært enda mer rungende. Nå har man i det minste et fokus på det, og menneskerettighetsorganisasjoner som Amnesty og Human Rights, samt Reporters Without Borders jobber kontiunerlig med saken. Så om det er stille i den norske bloggosfæren, så er det ikke det samme som om verden står stille :-). Jeg holdt på å si tvert i mot.

  3. Jarle Petterson said, on 8. juni 2008 at 8:48 am

    Jeg tror du kan ha mye rett i det (f)red, skjønt uten at det har gått på bekostning av omtalen av andre kinesiske fenomener — eller oppseilingen til Beijing 2008. Likevel tror jeg du gir en presis vurdering. Hvor kynisk det enn lyder, tror jeg det sitter en og annen i propagandaministeriet som mener jordskjelvet kom som bestilt.

    Spot on, Knut. Vi har sett det altfor ofte før — også kort etter at nyhetens interesse hadde lagt seg etter fjorårets burmesiske oppstand. Jeg syns ikke det er riktig å klandre noen, så mange verdige saker som fins der ute (den ene avløser den andre), men det er godt å vite at det fins organisasjoner som fortløpende og hvileløst forfølger disse sakene.

    Likevel: av og til skulle jeg ønske at samfunnets (hvori opptatt bloggernes) eh… attention span ikke var så flyktig.

  4. Tor said, on 30. juli 2008 at 12:08 pm

    Jeg har heller ikke noe til overs for regimet i Kina, men skal innrømme at jeg gleder meg til OL og til åpningssermonien – og det tror jeg de fleste Kinesere gjør også. Forhåpentligvis vil Tibet få enda større oppmerksomhet pga. OL fremover enn det allerede har gjort.


Kommentarer er stengt.

