irrelevanser

Ikke lett å være sirkusdirektør

Posted in Betraktninger by Jarle Petterson on 25. juli 2008

Det kan ikke være enkelt. Her prøver man, etter alle kunstens å glede de små og, med en smule hell, å få de voksne til å trekke på et smilebånd eller to, og hva er takken?

Bildet for oven er knipset i vårt umiddelbare nabolag, adskillige uker etter Arnardos (og, så vidt jeg husker, Agoras) gjesteopptreden i nærmiljøet. Det var ikke så lett å sno min ekstremt kompakte kameramobil rundt stolpen, men teksten lyder altså «AVLYST pga. dyremishandling».

Jeg må tilstå at jeg har tilbrakt noen timer på sirkusbenker i min tid, både som barn og i følge med mine egne, men hvem de nå er, de som har besudlet Sirkus Arnardos fargesprakende plakat med sitt dystre budskap, har de nå engang rett, syns jeg nok. Misforstå meg endelig rett: Sirkus som konsept er både fint og både flott, det, for de små i ethvert fall, men jeg er ikke like sikker på at (i utgangspunktet) ville dyr i stram dressur er slik en soleklar betingelse for en vellykket sirkusaften.

Med fare for å bryte enhver navneforpliktelse, slutter jeg her, før jeg innhentes av relevans og saklighet, som dog er forbeholdt et dertil adskillig bedre egnet forum.

Takk, takk – og en fortsatt gnistrende sommer til Dem.

3 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Inni said, on 25. juli 2008 at 12:35 pm

    Bra! Jeg husker spesielt godt sjøløver på sirkus i min barndom. Jeg skjønte ikke da at det var noe betenkelig ved det.

    God sommer til Dem/deg også!

  2. Grenseløs said, on 25. juli 2008 at 3:17 pm

    Det er sirkusdirektøren & co som burde ah vært sperret inne, som burde ha tilbrakt sitt liv i lenker. så alvorlig, så relevant er dette.

  3. Jarle Petterson said, on 25. juli 2008 at 5:09 pm

    Inni: Nei, det er søren klype meg ikke lett å begripe seg på hva det skal være godt for. Men vi kunne alltids ha stablet kulturministeren på en pidestall, og se hvor mange damer han klarer å bære. Der var en tanke!

    En fremifrå sommer til deg også. Den er ikke så halvgæren nå.

    Grenseløs: Sant å si er det ikke så vanskelig å være enig i forslaget. Det jeg lufter for Inni oppi her kunne kanskje også være en løsning. Men ja: Det burde være lange fengselsstraffer for det, og vi som har understøttet svineriet burde vel fått en dask på lanken med.


Kommentarer er stengt.

