irrelevanser

Dino versus gamle blå-øyne: 5-0

Posted in Musikk by Jarle Petterson on 27. juli 2008

La det ikke være tvil: Jeg er en gammel Dino-gutt. Ingen over, ingen ved siden av good old Dean Martin, king of cool selveste. Det nærmer seg 13 år siden han vandret heden nå, men minnet forblir like sterkt.

Vi var en gjeng i russetiden, som pleide å samles hjemme hos Erik på Tertnes, like utenfor Bergen, for å se gamle Dean Martin-show som oppladning foran kveldens eskapader, med påfyll av en rikholdig samling Dino-slåtter på vinyl. Dean Martins King of the road gir fremdeles frysninger langs ryggraden, kan forsikre.

Kanskje har det bestandig vært slik, enda begge inngikk i The Rat Pack, at enten er du Dean Martin-fan eller så sverger du til Sinatra. Stor var derfor min forbauselse da jeg midt på åttitallet fikk det å vite at gamlekjæresten, vel, min eks-forlovede, skal sant først sies, sverget til Frankie boy! Uhørt, selvsagt. Jeg antar det er som med religioner: Er du die hard muslimgutt, jager du ikke først og fremst de romersk-katolske småpikene (det var da svært til metafor, Jarle!). Og jeg tenkte det var best at det gikk som det gikk. Med den eksforlovne og meg, altså.

La det imidlertid være klart: I valget mellom de to, Dino og Frankie, vel å merke, går førstnevnte mange ganger utenpå old blue eyes. Slik er det — og slik vil det forbli. Skulle De være i tvil, anbefales titt på følgende, som alltid, med sigarett i lanke og whiskyglass innen umiddelbar rekkevidde:

Tagged with: ,

Comments Off on Dino versus gamle blå-øyne: 5-0

