irrelevanser

Bloggkonferanse høster ufrivillig gratisreklame

Posted in Blogging by Jarle Petterson on 31. juli 2008

Det går forlydender om en stor bloggkonferanse i Oslo til høsten, som høster (om De tilgir overdreven høsting) mye kritikk for høye deltageravgifter, manglende program – og en useriøs tilnærming til det aktuelle emnet.

Blogge-Norge er i kok nå. Bloggpost etter bloggpost tar for seg dette formastelige arrangementet, som det for anledningen linkes til over temmelig lave sko.

Hvis det er hold i påstanden all PR er god PR, sitter det formodentlig en konferansearrangør noensteds, som gnir sine lanker mens rabalderet står på. For hvem tror De tipset Kvinnefronten om Hennes & Mauritz’ «kvinnefiendtlige» Cindy Crawford-plakater for en 17 års tid siden, om ikke H&Ms spin-doctores selveste – Geelmuyden.Kiese?

Den observante leser vil ha merket seg at jeg hverken omtaler konferansen ved dens rette navn eller lenker til den. Mot et lite vederlag derimot… Så får andre stå for gratisreklamen.

Tagged with:

5 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. virrvarr said, on 31. juli 2008 at 8:15 pm

    Vi lager vår egen konferanse som resultat av oppstyret. Jeg tror ikke han vil få så mange deltagere (c:

  2. Jarle Petterson said, on 31. juli 2008 at 8:52 pm

    Siden jeg stort sett oppholder meg i periferien av blogglandskapet, pleier jeg ikke å befatte meg så mye med disse blogginterne spørsmålene, Virrvarr, men jeg må tilstå at jeg stusset litt over både program (eller mangel derpå), deltageravgift og arrangør (les: arrangørens motiver), jeg også.

    Det kan ikke være tvil om at bakmannen akter å gjøre penger på den virtuelle tilværelsen sin, og at just det har gjennomsyret hans nettlige aktiviteter så langt (alter egoet alene sier sitt). Slikt korresponderer svært dårlig med det norske lynnet. Komme her og tjene penger? Nei, hvet De va! På den annen side er jeg helt enig i at et vellykket bloggevenement både kan og både bør gjennomføres med enklere midler. Et gratis auditorium på Blindern har vært luftet, ser jeg.

    Kanskje millionereuromannen kunne tenkes å slå pjaltene sammen med lavbudsjettalernativet? Med mindre motivet altså var penger, naturligvis.

  3. wm said, on 31. juli 2008 at 9:53 pm

    Godt observert Jarle, slikt oppstyr kan av og til være god reklame.

    Dette med å invitere til konferanse før et program er utarbeidet er forøvrig ganske vanlig i webmaster-miljøer. Men de fleste norske bloggere er nok ikke kjent med denne formen. En litt høy inngangsbillett brukes ofte for å sikre at bare skikkelig interesserte melder seg på. Jeg sier ikke at dette er den eneste eller beste måten å gjøre ting på, forsøker bare å forklare.

    Om noen ønsker seg en annen type arrangement er det jo bare å sette i gang. Selv tror jeg det kanskje er litt tidlig for denne type treff i Norge.

  4. […] Forresten s fant jeg 2 omtaler til: Blogcamp – svindel eller godt tiltak? – junkfoodjunkie.no Bloggkonferanse hster ufrivillig gratisreklame Irrelevanser __________________ Hei, mitt navn er Kenneth Dreyer. Jobber med Dreyer Media og studerer konomi […]

  5. Lasses hjemmeside said, on 2. august 2008 at 10:15 pm

    Om å blogge for pengenes skyld – og Bloggcamp…

    Jeg mener også noe om Bloggcamp. Eller egentlig ikke….


Kommentarer er stengt.

