irrelevanser

Kall meg endelig treg…

Posted in Musikk by Jarle Petterson on 20. august 2008

Du verden, hvilke vidunderlige backflashes (skrev jeg det? Nu og vel&vel: Flashbacks, i ethvert fall)! Brått og aldeles uten forvarsel kommer de, ofte som en behagelig overraskelse. Som for eksempel new wave-gruppen Slow children, hvis enestående slått, Talk about horses, plutselig ga seg til å snurre for ens indre øre.

Det var 1981, det var mai og det var varmt i været. Vi skulle ha fest på en strand, skjønt snarere i en liten badebukt, noen tusen rødruss tror jeg vi var, og jeg var i en platesjappe for å kjøpe musikk til begivenheten. Like før hadde jeg falt hodestups pladask for Slow children, som debuterte det året, og tenkte det var på tide å introdusere folket for noe annet. Jeg hadde vel gått lei Marius Müllers Den du veit, Espen Beranek Holms Dra te hælvete og Bruce Springsteens The river, antar jeg.

Hvordan det nå var med det, slo hverken Talk about horses eller Slow children videre godt an, men jeg liker dem fremdeles, jeg:

Lykkeligvis hadde jeg bøtter av annen musikk også. Kall meg gjerne slow, men jeg syns Slow children snart fortjener en renessanse. I alle fall her — akkurat nå.

Tagged with: ,

Comments Off on Kall meg endelig treg…

