irrelevanser

Nok bloggrevying nå

Posted in Blogging by Jarle Petterson on 26. august 2008

Jeg har sett det utvikle seg over noen tid nå: Den ene bloggeren av substans etter den andre forlate Bloggrevyen som rotter fra det synkende skipet. Selv har jeg i det lengste valgt å gi stedet en sjanse, men nå stikker også denne rotten til sjøs, tror jeg. Jeg mener ingenlunde å antyde at jeg dermed er substansiell, altså. Gud forby! Men jeg er lei.

Så lei at jeg tenker dette blir den siste posten som pinges stedet herfra. Bloggrevyen, et i utgangspunktet riktig godt initiativ, syntes jeg i sin tid, har «utviklet» seg til å bli bloggenes fremste søppelfylling, breddfull av intenst twinglypingende «problogger», tror jeg de kaller seg – og et stadig økende innslag av blogger hvis fremste misjon er å berette om dagens outfit, pluss annen slags søl og tant og fjas.

Jeg beklager, men jeg klarer det ikke mer. Ikke for det; den er vitterlig meningsløs, bloggen min med, og vil neppe bli savnet. Tvert om tror jeg den har bidratt til forsøplingen. Det fins i det store og hele få andre alternativer enn å trekke seg stille og rolig tilbake – både som leser/bruker og «bidragsyter».

Til dags dato har jeg ennå til gode å se skriveriene mine på Sonitus, rimelig nok (det følger naturlig av egne intensjoner om utelukkende å bedrive irrelevanser), og siden utsiktene til at den dagen noengang kommer er temmelig tynne, er De nok henvist til å svinge innom for egen maskin, via bokmerker eller RSS-abonnement.

Men det frarådes på det sterkeste.

Bloggrevyen skal heretter få klare seg uten meg – og jeg uten den. Og vet De: det skal bli meg en sann fryd.

20 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. NIP said, on 26. august 2008 at 4:58 am

    Når jeg kommer inn på ett nettsted går prestisjen ut 😀

  2. Ivar said, on 26. august 2008 at 6:48 am

    Da er det kanskje på tide at bloggrevyen modereres litt… noe som virker relativt fraværende, muligens p.g.a. tidsmangel siden bloggrevyen vel driftes av folk som i tillegg har en jobb.

    Men samtidig er vel bloggrevyen for alle uansett om det er en moteblogger eller ei…
    Personlig begynner jeg å kjenne igjen hva enkelte blogger har, om det er kvalitet eller fyll… min ligger vel i kategorien fyll 🙂

    Men jeg tror nok at dersom kvaliteten på bloggrevyen skal komme opp igjen, må det strammes litt inn her og der, og settes litt krav til de som pinger…

  3. Jarle Petterson said, on 26. august 2008 at 7:50 am

    NIP: Det samme tror jeg nok trygt kan sies om meg. Og jeg koketterer ikke. Hvem i himmelens navn ønsker vel å kjennes ved bloggere som konsekvent begår irrelevanser? 😉

    Ivar: Personlig syns jeg nok det hadde vært deilig å slippe alt sølet som fyller Bloggrevyen for tiden, og det er oppnåelig gjennom moderering. Samtidig syns jeg det er rett og rimelig at det fins et sted der alle ukritisk får slippe til. Bedre da at vi som ikke trives der finner andre steder, tror jeg.

    Bloggrevyen drives ellers av en profesjonell bloggleverandør. Sonitus derimot

  4. Pål H said, on 26. august 2008 at 7:51 am

    Merkelig nok så har jo Bloggrevyen ligget temmelig langt nede på listen over refererende steder på min Google Analytics, som vel forteller noe om at det for besøket heller ikke har noen hensikt å bruke bloggrevyen.

    Så jeg deler din vurdering, selv om jeg nok fortsetter å ping. Når jeg husker det.

  5. Jarle Petterson said, on 26. august 2008 at 8:09 am

    Du bør så avgjort fortsette, Pål, som en motvekt til svineriet. De formålsløse skribleriene jeg begår i denne bloggen derimot, tror jeg allmennheten klarer seg utmerket uten. Ikke for det; jeg skriver ting av en viss betydning innimellom, jeg også, men forbeholder det iNorden — som nok kommer til å fortsette pingingen.

    Men altså, Bloggrevyen… Det har virkelig tatt helt av de to siste månedene. Før den tid var det i alle fall håp om at 20–30 prosent av sakene kunne være verdt en kikk. Utviklingen kan tyde på at det må finnes en del uti der som forestiller seg at man kan gjøre levebrød på substansløs trafikk.

    Fortsetter det slik, får Dagfinn Nordbø mer rett enn han aner.

  6. frr said, on 26. august 2008 at 11:57 am

    Jeg er nok mye mindre kritisk til bloggrevyen, selv om jeg har lagt merke til det samme. Bloggrevyen er en gratistjeneste, der bloggere kan gis anledning til å bli sett, og få et gjennombrudd. For dem som har vært i denne sfæren en stund betyr kanskje revyen mindre, vi har dannet våre sirkler. Ved å ikke tilby nye en ping-tjeneste holder vi dem effektivt ute frå å bli sett. (Jada, jeg vet at man kan bli sett på andre måter også, men visste det ikke når jjeg presenterte mitt første blogginnlegg)

    Jeg fortsetter å pinge bloggrevyen, og også bloggarkivet (det er faktisk en tjeneste som ikke er oversvømmet, men som har endt i skyggen av bloggrevyen).

    Kanskje burde vi hatt en mer tilpasset ping-tjenste, som noen av dem man har i Sverige. Umiddelbart virker de bedre, men samtidig: selv i svensk bloggverden er det langt mellom gullkornene.

    Jeg vet egentlig ikke hvor mye bloggrevyen betyr for mine lesertall, men vil nok fortsette å pinge revyen videre.

  7. Jarle Petterson said, on 26. august 2008 at 12:18 pm

    Jeg har vel strengt tatt landet på noe av det samme, Fred Rune — jevnfør mitt svar til Ivar oppi her:

    […] Samtidig syns jeg det er rett og rimelig at det fins et sted der alle ukritisk får slippe til. Bedre da at vi som ikke trives der finner andre steder, tror jeg.

    Men til forskjell fra deg, takker jeg nok helt av. Jeg blir så fryktelig sliten av stedet. For alt hva jeg vet, er det til det beste om Bloggrevyen fortsetter som før. Tross alt er det dog ingen forutsetning at jeg frekventerer stedet. Tvert om er det riktig deilig å slippe. Som om jeg noen gang ble tvunget til det (en kjensgjerning jeg simpelthen nå tar konsekvensene av).

    Jeg tror også for en stor del det er som du sier: Mange av oss har funnet et knippe blogger vi følger — helt uavhengig av Bloggrevyen eller andre pingtjenester. Ulempen ved fraværet er naturligvis at man ekskluderer seg fra nye «funn».

    Nei, vi får sette vår lit til Sonitus, tenker jeg. Så får det heller stå sin prøve at trafikken til denne bloggen ramler som en sekk poteter. For det gjør den garantert. På den annen side er jeg heller ikke ute etter lesere. Ikke her.

  8. Jarle Petterson said, on 26. august 2008 at 12:57 pm

    Det er forresten sant, Fred Rune! Bloggarkivet går så altfor lett i glemmeboken. Synd, egentlig, for det er jo, som du skriver, en utmerket — og langt ryddigere plass.

    Før om årene hadde vi meg tykkes flere steder å gå. Hvem husker vel ikke Imperfektum.net, som vandret heden en gang mellom 2005 og 2006 noensteds, for eksempel. Og Nettdagbok.no, som vel mildest talt var for de spesielt interesserte.

  9. frr said, on 26. august 2008 at 1:03 pm

    Jarle: Jeg tror du kommer til å bli overrasket over hvor lite besøkene til denne bloggen vil bli berørt. Du har nok dine lesere uansett. 🙂

  10. Jarle Petterson said, on 26. august 2008 at 2:18 pm

    Det var hyggelig sagt, Fred Rune, men rett skal være rett. Statistikken viser noen voldsomme oppsving når jeg en sjelden gang skriver om bloggfenomenet. Det tyder på at de som frekventerer Bloggrevyen trigger på bloggspesifikke overskrifter (ingen nyhet der, med andre ord), noe som ikke virker synderlig beroligende — om jeg nå lot meg affisere av besøkstallene, da. 😉

  11. Oda said, on 26. august 2008 at 7:58 pm

    Jeg pinger både Bloggrevyen og Bloggarkivet, og får alltid et par treff fra førstnevnte (men så godt som aldri fra sistenevnte), så hvorfor ikke? Det er jo alltid hyggelig å bli oppdaget av nye folk. At det er mye søppel på Bloggrevyen har vel mer å si om man leser den selv, enn når man bare pinger egne innlegg der?

  12. Jarle Petterson said, on 26. august 2008 at 9:06 pm

    Du vet, det blir litt annerledes med sånne som meg, Oda, som ikke har det grann å tilføre bloggleserne uti der. Om noe, bidrar ikke mine pinginger til annet enn å sementere søppelinntrykket.

    Sånne som du og Pål derimot, kan bare våge å slutte. I motsetning til meg, utgjør dere just den motvekten Bloggrevyen så sårt behøver.

  13. […] har jeg gitt opp Bloggrevyen, slik at sjansene for å komme på listen over heretter er lik 0. Hvilket er som det bør, uten at […]

  14. Britt Åse said, on 27. august 2008 at 2:10 pm

    Vel, jeg har nå bokmerket Dem, da. Så jeg følger med.

  15. Jarle Petterson said, on 27. august 2008 at 3:45 pm

    Tusen takk, i like ditto, Britt Åse. Eller enda bedre: her kvitteres med en returlenke i bloggrullen, intet mindre.

  16. Hans Petter said, on 28. august 2008 at 9:28 am

    Det aller meste på Bloggrevyen er uinteressant for meg også, og det er ikke lett å finne interessante innlegg på måfå. Jeg er likevel innom Bloggrevyen en gang eller to i uka for å finne innlegg jeg ikke kommer over via andre kanaler (som dette innlegget fra Irrelevanser). Trikset er ganske enkelt å skumme raskt gjennom lista over de mest populære innleggene, samt de kategoriene jeg er interessert i. Hovedsiden ser jeg ikke på i det hele tatt, for den har ingen nytteverdi lenger. For øvrig ligger Bloggrevyen brukbart an i min besøksstatistikk for 2008 med en sjetteplass over refererende kilder, så jeg ser ingen grunn til ikke å fortsette pingingen. Bloggarkivet, som bl.a. frr nevner, er for øvrig på 26.plass.

  17. Jarle Petterson said, on 28. august 2008 at 6:34 pm

    Det virker som om De har funnet en fornuftig vei rundt problemet, Fosseng. Skjønt selv når man begrenser seg til ukens mest populære, ender man opp med saker som disse.

    Jeg vet ikke… Kanskje er jeg bare lei av de samme bloggene i en evig runddans. Nå har vi lykkeligvis Sonitus i bakhånd, men selv der blir det lett slagside, i feministisk og bloggernarsissistisk lei, kanskje.

    Og for all del, nå vil jeg jo ikke narsissismen til livs, spesielt. Enhver kan med selvsyn fastslå at selv denne bloggen har det i seg. Til gjengjeld velger jeg å skåne Bloggrevyen-klientellet for den, gjennom å avstå fra pinging. Er jeg muligens overdrevent hensynsfull?

    Du verden, jeg imponerer stundom meg selv med forbløffende selvinnsikt.

  18. Britt Åse said, on 30. august 2008 at 11:32 am

    Selvinnsikt er ofte en god «ting», men jammen kan det være plagsomt også. Det må jeg si.
    Selv foretrekker jeg stadig vekk å sveve anelsesløst rundt i Bolleland, det gir slik en god hvile, synes jeg.

  19. Jarle Petterson said, on 31. august 2008 at 8:38 am

    Huff ja, når man gransker egen sjel med lys og foreskrevne lykte, Britt Åse, hender det stundom at man snubler over ting man kunne ha klart seg utmerket uten.

    Jeg håper De koser Dem, ikke bare anelses- men også sanseløst i Bolleland. Men det ville jeg ikke ha snakket så altfor høyt om, var jeg Dem. Syd for Skagerrak, mener jeg.

  20. Britt Åse said, on 31. august 2008 at 10:18 am

    Hahahaha!! Den så jeg faktisk ikke komme (!), og det var fint, for da kommer latteren skikkelig fra magen 😀


Kommentarer er stengt.

