irrelevanser

Hjelp, jeg er sonituset – og Hjorthen jubilerer

Posted in Blogging by Jarle Petterson on 29. august 2008

Den observante leser vil ha registrert at man nødig omgir seg med utropstegn (jevnfør overskriften for oven – det skulle da ellers ha tatt seg ut om den var under), enda jeg nesten følte et – et utropstegn, altså – berettiget. Skjønt det altså er mer enn én grunn til å hoie. Mer om det lenger nedi lia.

Det har seg slik, ser De, at en av postene mine later til å være plukket opp av Sonitus selveste. Gammel link-policy tilsier dermed at Sonitus pent må hankes inn i bloggrullen igjen. Men jeg er vet ikke helt hva jeg føler om det.

For all del, Sonitus er gilde saker, så kom ikke her, men for en som utelukkende begår meningsløse plattheter, slik man har for vane her omkring, føles inklusjon i det gode selvskap sant å si en smule malplassert, syns jeg nok.

Nå skal det tilføyes at det er mer enn én grunn til bringe Sonitus til torgs. Oppmannen selv, gode, artikulerte og allestedsnærværende Hjorthens blogg fylte sine fire første her i går. At mannen er en hederskar, skulle være allmennkunnskap i de fleste hjem etter hvert, men jeg nevner det lell. Et oppkomme av lun humor, passende doser vidd – og bitende ironi, skulle det vise seg naudsynt. Rett nok er gratulasjoner alt behørig avlevert der de rettmessig hører hjemme, men jeg gjentar det så gjerne: Til lykke med anledningen, Hjorthis (meg og de evinnelige utropstegnene). Klokken er passert 15 dagen derpå, så jeg våger håpe at den verste fylleangsten har lagt seg ved disse leiter. Gratulerer nochmal, i alle fall.

Jubileet fikk meg for øvrig på andre tanker – om enn i samme lei. Det viser seg nemlig at jeg har bedrevet blogging selv i noen år. I seks og et halvt, ifølge Blogger. Nå skal det tilføyes at det har vært ytterst sporadisk, og de par første bloggene jeg holdt meg med er forlengst vandret heden. Slettet, eliminert og tilintetgjort. Sant å si husker jeg ikke hva de het, alle sammen, men én rant brått i hu: Say what, het den visst, og lot seg min santen spore i veibakmaskinen, men skriver seg nok ikke lengre tilbake enn 10. mai 2004. Alt før den tid: Gone. Husker ikke hva jeg skulle ha søkt etter, rett og slett, men det var nok hostet hos Blogspot. Like forbasket tror jeg nok Say what-bloggen skulle gi rikelig rom for nostalgiske øvelser – og et pent monn av gremmelser, vil jeg tro.

Jeg får heller huske å gratulere meg selv neste mars. Med syvårsdagen, selv om det blir litt feil. Vi snakker vidt forskjellige blogger, tross alt – om enn med konsekvent «redaksjonell linje».

Tagged with: , ,

5 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. frr said, on 29. august 2008 at 7:27 pm

    Skulle bare mangle at du ikke skulle finnes blant de utvalgte. (Jeg beklager du-formen)

  2. Jarle Petterson said, on 29. august 2008 at 8:27 pm

    Det var naturligvis fryktelig hyggelig, Fred Rune, men høyst overraskende, må jeg nok si. Ikke fordi selvbildet er så smadret at jeg tror meg uverdig, altså, men fordi jeg bevisst begår uvesentligheter — eller irrelevanser, om du vil — i disse to bloggene, som jeg sant å si ikke tiltrodde appell utenfor en usedvanlig engere krets av noe nær abstrakt eller trivielt tenkende individer.

    Men det er en første gang for alt, antar jeg. La oss håpe det ikke blir en vane. 😉

    Og ja, det er sant! Venner er dus, må vite. De-formen er mitt forsvarsverk mot den farlige verden uti der, kuns. Vel… og et halvkvalt uttrykk for lengsel etter forna da’r, da høfligheten ble holdt i hevd, tenker jeg.

  3. Kjetil said, on 29. august 2008 at 9:00 pm

    Hah! hosting, du liksom.

  4. Jarle Petterson said, on 30. august 2008 at 8:06 am

    Hva kan jeg si, Kjetil?

    Det skulle naturligvis stå «harket hos Blogspot», for maken til ustabil tjeneste tror jeg min santen man skal lete lenge etter. Men jeg har nok ellers for vane å skrive «huset av osv». Det er rart med den innarbeidede terminologien, hva?

    La oss i alle fall håpe vi slipper norvagiseringer av hosting. Det ville simpelthen ikke være til å holde ut. 🙂

  5. Kjetil said, on 31. august 2008 at 9:30 am

    «Håosting»…? Grøss og gru!


Kommentarer er stengt.

