irrelevanser

Dersom Baksaas var fotballtrener…

Posted in Næringsliv by Jarle Petterson on 5. september 2008

De som kjenner meg, vil vite at jeg ikke har det bøss til overs for fotball, men Telenor-sjef Jon Fredrik Baksaas får meg til å tenke at fotballen, med sine hyppige trenerutskriftninger, kunne ha mye å lære næringslivet.

Nå skal det tilføyes at jeg er en forsåvidt fornøyd Telenor-kunde, som er like misfornøyd med Telenor som med fotballen – om enn ikke som kunde (huh?). Jon Fredrik Baksaas nevnes stadig som wonderboyen som bygde det kommersielle Telenor. Men var ikke det mon Tormod Hermansens verk, tuftet, riktig nok, på gamle skatte- og monopolpenger (av monopolet, ikke spillet, vel å merke)?

Når alt kommer til alt, er det våre penger, riktig nok frarøvet oss i privatiseringsprosessen, konsernet er bygget med.

Siste halvårs Grameen-skandaler bør foranledige trenerskifte i Telenor også, meg tykkes. De går for langt mindre i fotballen.

6 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. frr said, on 5. september 2008 at 8:02 pm

    Det er enten manglende vilje (noe de avkrefter), eller manglende evne, som gjør at dette fortsetter. Uansett er dette en toppleders ansvar, og når han kaster kortene bør han selv kastes. Sånn synes jeg både er rett og rimelig.

  2. Jarle Petterson said, on 6. september 2008 at 9:03 am

    Jeg har full forståelse for at underskogen av leverandører — og deres underleverandører — er uoversiktlig, Fred Rune, men kommer man til et punkt der man må innse at det hele blir uhåndterlig (et punkt jeg antar at Telenor forlengst er kommet til), bør man kanskje overveie å bruke pengene på andre markeder.

    Det som imidlertid ligger implisitt i posten min her, er at Televerkets fremste oppgave var å sikre en vesentlig, i våre dager helt avgjørende del av norsk infrastruktur. I dag er hovedhensikten å tjene penger. Noe de vitterlig også gjør, med penger de rundt årtusenskiftet «fikk» av oss. Det fornøyelige er at Telenor-toppene tillegges æren for at pengene er brukt — hovedsakelig utenfor landets grenser.

    Fins det lenger noen som har ansvar for at telekommunikasjonstilbudet i Norge opprettholdes — eller kan aktørene flytte til nye, mer lukrative markeder, når forholdene eventuelt skulle tilsi det?

  3. frr said, on 6. september 2008 at 10:17 am

    Telenor skal tjene penger. Slik som Posten skal tjene penger. Frykten er at snart også Politiet skal tjene penger…

    Du har et poeng: Det er noe som er felleseie, og som bør ha målsettinger som går ut over det rent kommersielle.

  4. Jarle Petterson said, on 6. september 2008 at 11:00 am

    Pussig at du skulle nevne også Posten, mens jeg satt og skrev om dem — bare for å kikke innom her og se kommentaren din, Fred Rune. For ja: Vi har en forvaltning som later til å ha glemt bort viktige deler av sitt samfunnsansvar. Et kommersialisert politi? Kanskje ikke helt, men vi ser klare tendenser til at store deler av politiets ansvar flyttes til andre aktører.

    Jeg er ikke så sikker på om jeg liker utviklingen.

  5. Geir said, on 7. september 2008 at 10:59 pm

    Jeg snakket i helgen med en som jobber i Telenor, og hans versjon av barnearbeid-skandalen og mange andre ting var følgende. Han hadde aldri i sitt liv arbeidet i en bedrift som var mer kynisk fokusert på fortjeneste enn Telenor.

    Jeg krever at alle som skal ha sjefsstillinger i privatiserte statsbedrifter først må gjennomføre et år på folkehøgskole for å lære seg folkeskikk og sunnere verdier.

    (Ja, jeg jobber på folkehøgskole…)

  6. Jarle Petterson said, on 8. september 2008 at 1:01 am

    Jeg tror det der er en egenskap Telenor deler med samtlige hel- eller delprivatiserte forvaltningsbedrifter, Geir. De har en tendens til å gå det tradisjonelle private næringslivet en høy gang, med en type vulgærkapitalisme som minner stygt om den som oppstod i kjølvannet av kommunismens fall.

    For Telenors del begynte galskapen med TBK, et ektefødt barn av jappetiden, hvor Jon Fredrik Baksaas for øvrig var finansdirektør.


Kommentarer er stengt.

